Rederier skaber jobs i både land og by
Hovedvægten af danskflagede skibe har hjemme i hovedstadsområdet, mens søfolkene og den maritime industri i den grad skaber aktivitet i landdistrikterne. Landdistrikternes Fællesråd ønsker derfor en udvidelse af sømandsbeskatningen, for at styrke den danske offshore branche.
”Det her viser jo med alt tydelighed, hvorfor det er vigtigt, at det maritime vækstteam kommer rundt i landet. Du kan på den ene side ikke tale om det Blå Danmark uden at tage afsæt i hovedstadens stærke klynge af internationalt mindede rederier. Men på den side skaber sømænd og den maritime industri aktivitet ude i landets yderkommuner,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Nye tal fra Danmarks Rederiforening viser, at 98 procent af den danske bruttotonnage har hjemme i enten København eller Gentofte KommuneMen samtidig bor medarbejdere, især søfolk langt mere spredt.
Faktisk bor næsten halvdelen af danske søfolk i de 25 kommuner, som SKAT definerer som yderkommuner. Den maritime industri er også spredt i hele landet. Netop det gør rederierhvervet særligt.
”Vi ved, at maritim offshore netop skaber aktivitet i hele Danmark. Vil man denne vækst, så er det oplagt at få gjort noget ved den nødvendige ligestilling af skattevilkårene for den maritime offshore i de aktuelle forhandlinger om en ny finanslov,” siger Jakob Ullegård.
Emnet tages op på det åbne seminar, der afholdes i dag hos Esvagt i Esbjerg med deltagelse fra blandt andet Dansk Metal, Viking Life-Saving Equipment og borgmestre fra Svendborg, Bornholm, Ærø og Esbjerg.
Kilde. Danmarks Rederiforening