Rederier bestiller skibe over 20.000 TEU
Skibsværfter kæmper for øjeblikket om ordrer på næsten 30 containerskibe over 20.000 TEU, som har en samlet værdi på mere end 4,5 milliarder dollar. Maersk Line er blandt de rederier, der er tæt på at afgive ordrer på de helt store containerskibe.
Taiwanesiske Evergreen skal angiveligt være så tæt på at vælge skibsværft til byggeriet af 11 store containerskibe, at udvælgelsen finder sted inden årsskiftet. Det er planen, at skibene skal leveres fra 2017 og frem med option på byggeriet af yderligere seks.
Ifølge forlydender i markedet har OOCL desuden forespurgt hos flere værfter vedrørende byggeri af seks nye store containerskibe, og også Maersk Line er med i spillet om at afgive ordrer på de helt store skibe.
Ifølge TradeWinds vil Maersk Line afgive ordrer på fire til seks store containerskibe, og der skal angiveligt være tale om levering fra 2018 og frem. Med den første store ordre efter ordren på de 20 Triple E-skibe for tre år siden sender Maersk Line et tydeligt signal til markedet om, at rederiet agter at bevare sin position som det førende containerrederi på globalt plan. Ifølge TradeWinds skulle det være de koreanske værfter, Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries og DSME, der er inviteret til afgive tilbud på denne ordre.
Det vides endnu ikke, hvor store skibene helt præcist bliver, men nogle skibsmæglere mener, de bliver mellem 19.600 og 20.000 TEU. Repræsentanter for flere værfter siger dog, at skibene bliver på mere end 20.000 TEU, og flere værfter siger også, at de er parat til at bygge skibe på 22.000 TEU.
Verdens lige nu største containerskib er CSCL Globe, der er på 19.100 TEU. Det er det første skib ud af fem, som CSCSL får bygget på værftet Hyundai Heavy Industries.
Kilde: TradeWinds