Rapport: Elfærge hurtigt økonomisk rentabel
Ekstraomkostningerne til bygningen af den fuldt elektriske færge Ellen, der sejler mellem Ærø og Als, vil allerede være tjent hjem efter 5-8 år. Efter det tidspunkt vil batteridriften hvert år spare omkostninger til rederiet. Det viser den statusrapport, som er udarbejdet til EU om projektet.
Det er ganske bemærkelsesværdigt, at en færge, der er er bygget med den endnu meget dyre batteriteknologi kan vise en postiv businesscase efter blot 5-8 år, sammenlignet med en nybygget dieseldrevet færge.
“Det gælder selv om omkostninger til ladestation og den muligvis nødvendige udskiftning af færgens batteripakke to gange i færgens levetid er regnet med,” hedder det i rapporten om E-Ferry projektet, der har fået støtte fra EU´s Horizon 2020 research og udviklingsprogram.
“Det betyder, at den højere investeringsomkostning er tilbagebetalt tidligt - og i resten af færgens 30-årige levetid, vil rederiet spare mellem 24 pct. og 36 pct. i driftsomkostninger sammenlignet med driften af en diesel eller diesel-elektrisk drevet færge."
Den batteridrevne færge har siden 1. marts sejlet 5 daglige returture mellem Ærø og Als og har dermed nået det produktionsmål, der oprindelig blev sat for det EU-støttede projekt for Ellen, der sejler 22 sømil på el - og dermed syv gange længere end nogen anden batteridrevet færge i verden.
Rapporten viser også, at energispildet er i bund i forhold til almindelig dieseldrift. Energieffektiviteten målt fra batterigrid til propellen ligger på 85 pct. eller mere end dobbelt så meget som en typisk dieseldrevet færge.
I forhold til miljø- og klimabelastningen sparer Ellen miljøet for udledning af bl.a. 2.520 tons CO2, 14,3 tons NOx og 1,5 tons svovldioxider i forhold til en moderne dieseldrevet færge, forudsat at den benytter grøn el fra sol eller vind.
Endelig viser rapporten, at også passagererne har taget godt i mod den batteridrevne færge. Flertallet erklærer sig enten “ekstremt tilfredse” eller “meget tilfredse” med Ellen. Ud over at sætte pris på færgens miljø-venlighed bliver også den lydløse og røgfrie drift vurderet højt, ligesom sikkerhed, komfort og rejsetiden, der blev reduceret med 20 pct. i forhold til den gamle diesel-færge.
Kilde: Ærø Kommune