Punktligheden fortsat på lavt niveau i maj
Det var i maj fortsat langt under halvdelen af containerskibene på de store ruter, der sejlede til tiden, viser den seneste Global Liner Performance (GLP) rapport fra Sea-Intelligence. I gennemsnit ramte blot 38,8 pct. egne sejlplaner. Maersk kom dog ind som det mest pålidelige, blandt de 14 største rederier.
Vel er containerrederierne blev bedre til at overholde egne sejlplaner end i starten af året, hvor det blot lykkedes ved ca. en tredjedel af anløbene.
I maj topper Maersk GLP-listen med 46,2 pct., men det er fortsat milevidt fra niveauet før pandemien, hvor containerskibene overholdt sejlplanerne i ca. 90 pct. af tilfældene.
Den gennemsnitlige forsinkelse er faldet siden marts og udgjorde i maj i gennemsnit 5,86 dage. Men de ligger fortsat på et rekordhøjt niveau.
Situationen i container-shipping har siden januar været ekstrem: På ruterne mellem Asien og Nordeuropa var 461 skibe mere end syv dage forsinket i perioden januar-maj. Heraf var 134 mere end 14 dage forsinket og 30 var mere end 21 dage for sent på den.
Til sammenligning var 792 containerskibe mere end syv dage forsinket i de foregående ni (9) år fra januar 2012 til december 2020.
Kilde: Lloyds Loading List.