Politiet har travlt med svovlsyndere
Miljø- og Fødevarestyrelsen har anmeldt i alt seks udenlandske skibe til politiet for ikke at overholde svovlreglerne. De fem nye anmeldelser spænder over overtrædelser fra 20 procent over grænseværdien til næsten ni gange for stort indhold af svovl.
Tre er anmeldt til Sydøstjyllands politi, ét til Nordjyllands politi og ét til Midt- og Vestsjællands politi. Det rederi, der blev anmeldt sidste år, blev anmeldt til Københavns politi. Det er lykkedes Maritime Danmark at indhente kommentarer fra de fire politikredse.
”Midt- og Vestsjællands Politi kan bekræfte, at politikredsen den 10. juni 2016 har modtaget én anmeldelse fra Miljø- og Fødevarestyrelsen om overtrædelse af reglerne for svovlindhold i brændstof. Vi ønsker generelt ikke at give oplysninger, der kan identificere rederiet / skibet / flagstat mv., eller oplyse andre detaljer i sagen i øvrigt”, skriver Midt- og Vestsjællands Politi i et svar til Maritime Danmark.
”Da sagen er anmeldt til politiet for kort tid siden, er der endnu ikke indledt efterforskning i sagen. Derfor er der heller ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, om nogen skal sigtes for overtrædelse af reglerne for svovlindhold i brændstof. Vi kan således heller ikke oplyse, hvornår politiet vil træffe en afgørelse i den modtagne anmeldelse fra Miljø- og Fødevarestyrelsen”, står der videre i svaret.
Nordjyllands Politi har kun en kort kommentar, da anmeldelsen er så ny, at man først lige er gået i gang med undersøgelserne. ”Nordjyllands Politi kan, i relation hertil, kun bekræfte, at vi har optaget anmeldelse 10. juni 2016 – mere kan vi ikke udtale os om”, skriver Nordjyllands Politi i en mail til Maritime Danmark.
Sydøstjyllands Politi oplyser, at man ikke kan finde sagerne, tilsyneladende er anmeldelserne modtaget for så kort tid siden, at oprettelse af journalerne endnu ikke er færdig. Miljøstyrelsen har ikke overfor Maritime Danmark ønsket at oplyse, hvornår de forskellige anmeldelser er sket.
I sagen fra 2015 oplyser Københavns Politis presseafdeling, at anmeldelsen er sket i oktober sidste år. Der er netop ved at blive rejst sigtelse i sagen. Da denne type sager er helt ny, har der været en del undersøgelser, der har taget tid. Hvornår, der sker yderligere, tør man ikke gætte på.
Det er nu op til politiet at efterforske anmeldelserne. Derefter er det domstolene, der skal afgøre strafudmåling og størrelsen på eventuelle bøder.
Ifølge EU's svovldirektiv skal bøder være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning og stige ved gentagelsestilfælde. Desuden vil man fratage skibenes ejere den økonomiske fortjeneste ved at snyde.
Kontrollen sker ved, at Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen udtager olieprøver fra skibe i danske havne. Olieprøverne analyseres for at fastslå indholdet af svovl. Denne kontrol bliver suppleret med overvågning fra luften via sniffere.
Danmark er ét af de første lande i verden, der har taget dem i brug. Der er installeret sniffere på Storebæltsbroen og på et lille fly. De kan opsnuse, hvis skibe i danske farvande bruger ulovligt brændstof. Sniffere har til formål at sende kontrollanter på sporet af svovlsyndere.
Redaktionen