Piraterne under pres fra mange sider

Der er flere årsager til, at de somaliske pirater i øjeblikket hverken kaprer eller angriber nye handelsskibe. Bevæbnede vagter gør det ikke alene. Fortsat succes i piratkampen kræver en massiv og vedholdende indsats, vurderer dansk ekspert.

”Jeg vil gerne understrege, at bevæbnede vagter alene ikke er nok. Vagterne skal om bord som en del af, at skib og rederi følger BMP 4 i sin helhed” ”, siger Hans Tino Hansen, direktør i Risk Intelligence, til fagbladet Søfartens Ledere.

”Der er mange, der siger, at piraterne vender om, så snart der bliver affyret et varselsskud, og det er også rigtigt i mange tilfælde. Piraterne er ikke interesserede i at gå i reel kamp, der er farlig for dem, og i de områder, hvor der passerer mange skibe, vil de hellere vente på et mellemøstligt skib, der ikke overholder BPM 4”.

BMP 4 er en række anbefalinger, der tilsammen mindsker risikoen for at et skib bliver kapret.

For det andet er der for tiden nogle interne magtstridigheder i Somalia, der gør forholdene vanskeligere for piraterne i områder, hvor de før har kunnet operere frit. Der er kampe om magten mellem klanerne, regeringen og til dels al-Shabaab i de områder, der er piraternes bagland.

Som tredje punkt peger Hans Tino Hansen på flådestyrkernes indsats, der meget målrettet går direkte efter piraternes fartøjer, så snart de bevæger sig ud fra kysten.

”Lige for tiden tillader vejret ikke, at piraterne sejler ud i de små skiffs, så de sejler i de lidt større moderskibe - dhows. Så snart de flytter sig, bliver de skygget af flådefartøjerne, og mange af dem bliver stoppet og afvæbnet eller ødelagt. Det er meget succesfuldt”, siger Hans Tino Hansen til fagbladet.

Fjerde årsag til faldet i piratangreb er årstiden og vejret. Lige nu er det monsuntid, hvor vejret er så dårligt, og søen så høj, at det er meget vanskeligt for piraterne at operere - men det skifter som bekendt igen.

Ifølge Hans Tino Hansen gør alle disse faktorer tilsammen, at indtægterne fra pirateri er faldende - pirateri er simpelthen blevet en dårligere forretning for de somaliske investorer, og derfor er de mere tilbageholdende med at investere i at udruste skiffs og sende dem ud i Adenbugten.

Hans Tino Hansen understreger, at det er den samlede indsats fra det internationale samfund, der virker, og at det derfor er altafgørende, at hele indsatsen fortsætter, både at skibene overholder BMP 4 og at flådestyrkernes antal og opsøgende indsats fortsætter uformindsket.

Læs mere om indsatsen mod pirateriet ved Somalia i Søfartens Ledere nr. 5-2012, der udkommer i uge 41.

Kilde: Søfartens Ledere

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark