Pirateri plager Øst- og Vestafrika
Skibsfarten oplever fortsat store udfordringer med pirateri ved Øst- og Vestafrika. Det viser en ny rapport fra Oceans Beyond Piracy. Danske Rederier opfordrer til, at indsatsen i regionen prioriteres for at sikre de søfarende i området, når den danske strategi udløber i slutningen af 2018.
”Tallene viser, at der fortsat er behov for en indsats i Øst- og Vestafrika. Det er afgørende, at der laves en ny prioritering for Danmarks indsats i områderne, hvor mange danske skibe sejler igennem. Som verdens 6. største søfartsnation har Danmark både et ansvar og en mulighed, der bygger på gode erfaringer, for at gøre en forskel. Det arbejde skal fortsat prioriteres,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.
To personer mistede sidste år livet til pirater, og knap 3.000 søfarende blev ofre for pirateri i Øst-og Vestafrika. Problemerne koster landene og shipping industrien milliarder af kroner, viser rapporten. Det bekymrer Danske Rederier, der understreger behovet for at få prioriteret indsatsen i området, før den nuværende strategi udløber ved udgangen af året.
I Østafrika oplevede man sidste år en kapring af et handelsskib for første gang i fem år. Der er derfor behov for fokus på området, hvor over 1.100 søfolk sidste år blev berørt af pirateri, som samlet kostede over otte milliarder kroner.
”Det viser, at piraterne ved Østafrika ikke er bekæmpet, men udelukkende inddæmmet og at de har kapaciteten til igen at udføre angreb, hvis presset på dem løsnes. Derfor opfordrer vi fortsat rederierne til at gøre sig de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger både i Guinea Bugten og ud for Afrikas Horn” siger Maria Skipper Schwenn.
For danske rederier er det vigtigt at sejladsen kan foregå på en sikker og tryg måde for skib og besætning, men sikkerhedsforanstaltningerne koster rederierne dyrt, da det giver ekstra udgifter til blandt andet væbnede vagter om bord på skibene.
Læs hele Oceans Beyond Piracy's rapport på engelsk HER
Kilde: Danske Rederier