P3-netværket bliver ikke til noget
Kina har meddelt, at det ikke kan godkende P3-netværket, og de tre containerrederier bag netværket, Maersk Line, MSC og CMA CGM, har derfor besluttet at droppe rutealliancen. Etableringen af P3 var nemlig betinget af de forskellige myndigheders godkendelse.
”Beslutningen kommer selvfølgelig som en overraskelse for os, da partnerne har arbejdet hårdt for at løse alle tilsynsmyndighedernes bekymringer. P3 alliance ville have gjort, at Maersk Line kunne foretage yderligere reduktioner i omkostninger og CO2-udslip og ikke mindst forbedre sine tjenester til kunderne med et mere effektivt fartøjsnetværk. Ikke desto mindre, er jeg helt overbevist om Maersk Line vil opnå disse forbedringer alligevel. Der er leveret forbedringer på disse områder i de seneste fem kvartaler i fravær af P3 og jeg er sikker på man vil fortsætte med at gøre det”,siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen.
Det kinesiske erhvervsministerium (MOFCOM) begrunder afvisningen med henvisning til de kinesiske regler om fusionskontrol.
Parterne bag P3 respekterer MOFCOM’s beslutning og har på grund af beslutningen aftalt at stoppe yderligere tiltag for P3-netværket, og rutealliancen vil derfor ikke blive en realitet i den oprindelige form.
Den udeblevne etablering af P3-netværket vil ikke have nogen væsentlig betydning for Mærsk-gruppens udmeldte forventninger til resultat for 2014.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk