Oslo-bådene skal have nye propeller
DFDS store Oslo-færger, Pearl of Scandinavia og Crown of Scandinavia, udstyres nu med nye propeller, der er optimeret til den lavere fart færgerne sejler med i dag. Udskiftningen vil både spare brændstof og skåne miljøet.
For nogle år siden reducerede DFDS olieforbruget på Pearl of Scandinavia og Crown of Scandinavia ved at sejle langsommere og ankomme senere i hhv. Oslo og København.
"Det har også virket efter hensigten, men til gengæld har vi konstateret, at de nuværende propellere ikke er optimale til de 17,5 knob, vi sejler med nu. Vi kan spare endnu mere olie ved at forsyne skibene med nye propellerblade, der er designet til at være mest effektive ved den fart, skibene sejler med nu. Vi forventer at spare omkring tre tons olie pr tur," siger Arne Blaabjerg, der har været ansvarlig for projektet.
Propellerbladene vil blive udskiftet på Pearl of Scandinavia under det planlagte værftsophold 6. - 21. januar 2011. På Crown of Scandinavia sker det ved en ekstraordinær dokning 6.-10. marts. Det er ikke en helt lille operation: Propellerne, som hvert skib har to af, er 4,8 meter i diameter, og hvert blad vejer 1,7 tons.
Kilde: DFDS Update