Olieselskaber kræver miljøvenlige skibe
Brændstofeffektivitet er blevet en ny konkurrenceparameter på tankskibsmarkedet. Store olieselskaber som BP, Shell, Total og Petrobas vil gerne opfattes som miljøbevidste, og lægger derfor vægt på, at indchartrede skibe er så miljøvenlige som muligt
”Kunderne ved godt, at den eksisterende flåde er konventionel med hensyn til brændstofforbruget. Men når de indbefragter nybygget tonnage, så har de et valg, og derfor vælger de kun ECO-tonnage med et markant lavere brændstofforbrug”, siger koncerndirektør Lars Bagge Christensen, chef for Nordens Tankafdeling.
Norden er selv i gang med at udvide sin flåde med nye brændstofeffektive skibe. Næste forår tager rederiet levering af 4 nye MR produkttankskibe, bygget på det koreanske værft STX.
De nye MR produkttankskibe, der har en lastekapacitet på 49.600 tons, vil have et brændstofforbrug der er 20-25 procent lavere end sammenlignelige, eksisterende produkttankskibes forbrug. CO2 udledningen falder tilsvarende.
”Det er forbedringer af brændstofeffektiviteten, der virkelig betyder noget, og som derfor vil være meget synlige og kunne bruges til noget kommercielt. Ikke bare i forhold til vore kunder, men sandelig også på vores egen omkostningsside”. Siger Lars Bagge Christensen.
I begyndelsen af 2014 modtager rederiet 2 nye Handysize produkttankskibe bygget på GSI-værftet i Kina. De to nybygninger, med en lastekapacitet på 40.000 tons, vil have 25 procent mindre brændstofforbrug
”GSI-skibene vil med en typisk last bruge 7 tons brændstof mindre om dagen, og med en brændstofudgift på omkring USD 700 pr. ton vil det give os en betydelig besparelse. Så kunderne vinder, vi vinder, og miljøet vinder,” siger koncerndirektøren.
Selv om der er et voksende krav om brændstofeffektivitet fra de store olieselskabers side, er den helt afgørende faktor for olieselskaberne dog stadig sikkerhed. At tankskibene når sikkert frem - hver gang.
Kilde: Norden News