Offshore-søfolk bor i hele Danmark
Søfolk i den maritime offshore-sektor bor over hele landet, og faktisk bor rigtig mange af dem i de områder, som defineres som ”yderkommuner”. Maritim offshore bidrager med aktivitet i hele Danmark, og det er en god grund til at ligestille sektoren skattemæssigt med konkurrenterne, mener Danmarks Rederiforening.
”Når du kun pendler til skibet en gang om måneden, så betyder det mindre, om du bor en halv eller to en halv time fra, hvor arbejdsdagen skal starte. Derfor har vi også ansatte fra Neksø, Sæby, Marstal og mange andre steder med maritime miljøer, og det betyder mindre, at vores rederi har hovedkontor i Horsens”, siger Thorsten Jalk, adm. direktør i rederiet DBB Jack-Up, som forklaring på, hvorfor søfolk bor så spredt.
Danmarks Rederiforening har indsamlet tal for bopælen for over 90 procent af de danske søfolk i rederier inden for maritim offshore, som servicerer havvind, olie- og gasindvinding. Den nye analyse giver et klart billede af, at rigtig mange søfolk bor i de dele af landet, som ofte er udfordrede i forhold til økonomisk aktivitet.
”Maritim offshore er i dag så specialiseret, at vi har brug for højt kvalificerede medarbejdere på skibene. Derfor har vi brug for at rekruttere søfolk fra hele Danmark til at løse opgaverne, og det er afgørende, at vi holder fast i netop den spidskompetence, som offshore-området er for Danmark”, siger Thorsten Jalk.
Danmarks Rederiforening peger i den forbindelse på et særligt forhold, som giver udfordringer for netop den del af søfarten. Det er nemlig sådan, at de skattemæssige vilkår for dele af den maritime offshore-sektor ikke står mål med rammerne i vores nabolande. Det stiller danske rederier i en svær situation og vil på sigt udhule den beskæftigelse, som ellers kommer hele landet til gode.
”Jeg er enig i, at vi kan noget særligt på offshore i Danmark. Men vi må også forholde os til, at andre landes rammer på det her felt er markant bedre end de danske. Hvis man vil fastholde, at den maritime offshore bidrager til aktivitet i hele landet, så skal der kigges på de skattemæssige rammer. Det kan oplagt gøres i regi af det nye vækstteam, hvor man bør tænke i dette centrale rammevilkår”, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Kilde: Danmarks Rederiforening