Obligatorisk vejning af containere

IMO’s underkomité for farligt gods, faste laster og containere har på sit seneste møde opnået principiel enighed om obligatorisk vejning af containere. Initiativet kommer efter en række ulykker med tab af containere og kollaps i containerstakke

Danmark sammen med en række andre lande og industriinteresser fremsendt forslag om obligatorisk vejning af fyldte containere. Hermed skulle der sikres en bedre overensstemmelse mellem de vægtoplysninger, som afskiber oplyste i fragtdokumenterne, og de faktiske forhold.

Forslaget fik en god modtagelse, omend der også blev tilkendegivet bekymring om den rent praktiske gennemførelse, herunder tilvejebringelse af de fornødne vejefaciliteter, ikke mindst i mindre udviklede dele af verden.

En under mødet nedsat arbejdsgruppe blev efter intense forhandlinger enige om et forslag til ændring af SOLAS med henblik på obligatorisk vejning af alle (lastede) containere. Ifølge forslaget skulle containerens vægt fastlægges ved enten at veje hele den lastede container eller at veje de enkelte enheder, som blev lastet i containeren, eventuelt sikringsgrej m.v. for herefter at tillægge containerens nettovægt (den akkumulerede vægt).

Af tidsmæssige årsager fik arbejdsgruppen imidlertid ikke færdiggjort den tilknyttede vejledning, som nærmere skulle fastlægge retningslinjer for godkendelse af vejefaciliteter hhv. godkendelse af systemer til fastlæggelse af den akkumulerede vægt af en container.

Ved den efterfølgende forelæggelse for den samlede underkomité var der derfor lande, der fandt, at forslaget fra arbejdsgruppen var (for) komplekst. Uden den tilknyttede vejledning fandt disse lande det derfor for tidligt at fremsende forslaget til videre behandling i den maritime sikkerhedskomité. Underkomitéen besluttede derfor at nedsætte en korrespondancegruppe, som frem til næste møde i underkomitéen skulle arbejde videre med forslaget og den tilknyttede vejledning.

Den internationale skibsfart oplever hvert år en række tragiske dødsfald blandt søfarende, hvor de omkommer under inspektion, arbejde m.v. i rum med utilstrækkeligt iltindhold hhv. høje koncentrationer af farlige gasser. Typisk indgår flere dødsfald i sådanne ulykker, idet andre besætningsmedlemmer – som en form for rygmarvsreaktion – iler til undsætning af en kollega uden tanke for egen sikkerhed, herunder brug af de fornødne beskyttelsesmidler.

Med henblik på at skabe større bevågenhed om farerne ved indtrængen i – og arbejde i – lukkede rum blev underkomitéen enig om, at besætningsmedlemmer, der som led i deres arbejde eller som medlem af skibets nødberedskab skal foretage indtrængen i lukkede rum, skal deltage i øvelser for adgang til lukkede rum samt evakuering herfra mindst hver anden måned. Ud over skibe omfattet af SOLAS skulle kravet også omfatte højhastighedsfartøjer og MODU-enheder.

Tillige blev underkomitéen enig om, at alle skibe omfattet af SOLAS skulle udstyres med iltmåleudstyr. Underkomitéen indstillede endvidere, at den blev bemyndiget til at vurdere behovet for yderligere måleudstyr – de såkaldte multimåleinstrumenter – som tillige kan identificere forskellige farlige gasser m.v.

Forslagene fremsendes nu til den maritime sikkerhedskomité til godkendelse.

Også på DSC 17 blev håndtering af ”iron ore fines” og lignende bulklaster, der under uheldige omstændigheder kunne antage flydende form, drøftet intenst. Problemet med sikker håndtering af disse skibsladninger var ikke ny, men med ikrafttræden af den obligatoriske kode for transport af bulklaster (IMSBC-koden) var der (nu) etableret en global platform for fastlæggelse af fælles retningslinjer for sikker transport af sådanne ladninger.

Problemstillingen var yderligere aktualiseret af en række pludselige forlis af bulkskibe – specielt i det fjernøstlige område – hvor hovedårsagen blev tilskrevet sådanne omstændigheder.

Når således meget væskeholdige ladninger af fintpartiklet jern- eller zinkmalm indlastes – eksempelvis fordi den har været opbevaret under åben himmel, eller fordi lastningen sker under tropisk(e) regnvejr – så kan skibets vibrationer og vejrets påvirkning af skibet efterfølgende medvirke, at store væskemængder ophobes i dele af lasten. På et tidspunkt kan denne væskeophobning medføre, at ladningen bliver ustabil, og medføre, at ladningen skrider ud i en af lastrummets sider. I værste tilfælde medfører dette, at skibet ret hurtigt får en meget stor slagside med tab af stabilitet og forlis som følge.

Forud for mødet havde en korrespondancegruppe arbejdet med at fastlægge retningslinjer for transport af disse ladninger. Tillige havde en række lande fremsendt oplysninger om ny forskning på området, ligesom de foreslog selvstændige sikkerhedstiltag.

Grundet omfanget af de konkrete forslag, kompleksiteten i fastlæggelse af globalt anvendelige retningslinjer og erkendelse af, at en række forskningsprojekter på området ikke var endelig afsluttet, besluttede underkomitéen at viderebearbejde regler for sikker håndtering af disse laster i en korrespondancegruppe frem til det næste møde i komitéen. Indtil der foreligger obligatoriske retningslinjer, blev det besluttet at fastholde de foreløbige internationale retningslinjer for transport af disse skibsladninger.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Niels Brock-elever vendt hjem fra praktikophold

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Slut med unødigt bureaukrati i tyske havne

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding fyrer og hyrer i ledelsen

20.11.2024MARPRO Group

Sponseret

En travl efterårssæson hos MARPRO Group!

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Lille skibsmæglervirksomhed lander stor kontrakt

02.11.2024Maritimedanmark.dk

Monjasa udvider i den amerikanske Golf

30.10.2024West-Marine A/S

Sponseret

Thruster-overhaling i Island

28.10.2024West-Marine A/S

Sponseret

Speich viskersystem: ”Rene ruder gør hverdagen til søs nemmere”

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark