Nye miljøkrav dyre for Bornholmerfærgen
Svovludledning fra blandt andet færger skal fra den 1. januar 2015 ned fra én procent af den samlede udledning til 0,1 procent, desuden skal udledningen af NOx og CO2 nedbringes. Det kræver enten rense-systemer eller andet renere og dyrere brændstof. Det rammer Bornholmerfærgen hårdt.
”Vi har valgt, at vi vil skifte til det svovlfattige brændstof, da vi jo ikke ved, hvad der skal ske med for eksempel Hammerodde, når vi skal forhandle nyt færgeudbud i 2017, og derfor ikke ved om investeringen kan tjene sig hjem”, siger rederiinspektør Bent Boris Hansen til DR/Bornholm.
Færgen har to muligheder at vælge mellem. Enten kan rederiet installere røgrensningsudstyr, som fjerner svovlen, eller skifte til et svovlfattigt brændstof. Det mere miljøvenlige brændstof bringer svovludslippet ned fra én procent af den samlede udledning til 0,1 procent.
Bornholmerfærgens to hurtigfærger sejler allerede på miljøvenligt brændstof, så ændringen vil kun berøre de to konventionelle færger Hammerodde og Poul Anker.
De kommende regler for rensning af skibenes ballastvand, kan også ramme Bornholmerfærgen. De europæiske myndigheder vil indføre strengere regler, der for eksempel kræver, at vandet bliver renset, hvis skibene krydser landegrænser for at begrænse antallet af invasive dyre- og plantearter.
Bornholmerfærgens fartøjer, der krydser den dansk-svenske, kan måske blive nødt til at rense ballastvandet. Rederiinspektør Bent Boris Hansen håber dog, at regionale færgeselskaber bliver undtaget eller kan få dispensation fra reglerne.
Kilde: DR/Bornholm