Nye IMO-træningskrav til søfolk i Arktis
I FN’s søfartsorganisation, IMO, er der nu enighed om træningskrav til søfarende, som sejler i Arktis og Antarktis. Kravene skal øge sikkerheden ved sejlads i polarområder og sikre, at besætningen er rustet til de særlige forhold. Reglerne ventes at træde i kraft i 2018.
IMO blev i denne uge enige om et sæt nye regler til søfarende, der skal navigere rundt i Arktis og Antarktis. Konkret kommer det til at betyde, at skibsførere og navigatører skal have særlig træning for at navigere skibe i is.
Det inkluderer blandt andet krav om, at de søfarende tilegner sig bedre forståelse for de begrænsninger for mandskab, skib og udstyr, der er, når man opererer i kolde og øde områder, hvor der er ringe eller ingen infrastruktur i forbindelse med eksempelvist ulykker og forurening.
Kravene skrives ind i den internationale STCW-konvention, som regulerer de overordnede uddannelses- og træningskrav for søfolk. De forventes at træde i kraft ved årsskiftet 2018, men landene opfordres til at handle hurtigere, så reglerne allerede vil gælde, når selve polarkoden træder i kraft i januar 2017.
Træningskravene sondrer mellem to træningsniveauer for besætningen, et basis- og et mere avanceret niveau. Derudover stilles der mere omfattende træningskrav til skibsføreren og navigatørerne på tank- og passagerskibe, når de sejler i is.
Forslaget til det nye regelsæt faldt på plads i denne uge på det andet møde i uddannelsesunderkomitéen. Det skete i forbindelse med de kommende internationalt bindende regler for sejlads i polare farvande, den såkaldte polarkode.
Teksten sendes nu videre til godkendelse i søsikkerhedskomitéen, der holder møde i juni 2015.
Kilde: Søfartsstyrelsen