Nye el-færger kan give tusindvis af jobs
Verdens største el-færge, der skal bygges på på Søby Værft på Ærø kan blive startskuddet til et jobfest for danske værfter, når flere lande vil udvikle en grøn, maritim infrastruktur, forudser Danske Maritimes direktør, Jenny N. Braat.
”Det skyldes, at vi sædvanligvis kan gange en værftsmedarbejder med en faktor syv, når vi ser på afledte jobeffekter i lokalområdet og i følgeerhverv. Alene er Nordeuropa er der 300 til 1.000 færger, som kan erstattes af denne nye type rene el-færger, hvor batterikapaciteten er så stor, at færgen kan sejle i 70 minutter uden en opladning”, siger Jenny N. Braat.
Når Søby Værft går i gang med at bygge det, der bliver verdens største el-færge, der ventes søsat i 2017, betyder det job til omkring 40 medarbejdere på Søby Værft på Ærø. Det vurderer værftets adm. direktør Roar Falkenberg.
Jenny N. Braat rventer, at bygningen af denne færge alene vil kunne brødføde over 200 personer. Hun peger på, at bygningen af flere el-færger kan betyde en veritabel jobfest for de værfter, der fremover kan bygge færgerne samt de lokale virksomheder.
Den danske færge vil få en kapacitet på fire megawatt. Det er fire gange mere end den norske færge Ampere, der blev sat i drift for et par år siden, og samtidig er teknologien blevet udviklet, så færgerne kan sejle længere på en enkelt opladning.
”Hvis vi regner det potentiale med, drejer det sig i teorien om op mod 200.000 arbejdspladser, der vil blive kamp om at få i de kommende år, efterhånden som behovet for el-færger bliver oparbejdet. Og så har vi slet ikke set ud over Nordeuropa. I Indonesien, hvor jeg for et par uger siden var med på statsbesøg, er der et akut behov for infrastruktur til landets mange øer og floder,” siger Jenny. N. Braat.
Behovet vil stige som følge af en kombination af de nye tekniske muligheder for el-færger og et ønske om at etablere en grøn, maritim infrastruktur, som på Ærø, hvor el-færgerne oplades om natten af vindmøller, der alligevel står og producerer strøm.
Visionen for Ærøs ”green ferry vision”- projektet:
Tre store dieselfærger erstattes af mindre eldrevne færger med batteridrift og ladning fra vindstrøm. Alle Ærøs færger kan forsynes af to vindmøller på 2,3 MW ren batteridrift, så der ikke udledes CO2 og NOx. El-færgerne tager 25 biler med en besætning på kun tre, men får større kapacitet end M/F Ærøskøbing eller Skjoldnæs på grund af større fart, kortere overfartstid, hvis indsat fra Marstal eller Søby. El-færgen bruger under halvt så meget energi som de nuværende færger ved samme fart og kan alligevel bære tre lastbilstræk. El-færgernes slankere skrog giver højere hastighed i sejlrender på 13-15 knob.
Kilde: DANSKE MARITIME