Nybygning af bugserbåde er eksploderet
De værfter der har specialiseret sig i bygning af bugserbåde, har gyldne dage, og flere værfter overvejer at omlægge produktionen for at få del i den store efterspørgsel. Antallet af kontraherede bugserbåde overgår allerede nu sidste år, der var et rekordår
Nye tal fra to BRL Shipping Consultants viser, at der i løbet af årets første seks måneder på verdensplan blev kontraheret 81 nye bugserbåde med en længde på over 20 meter, sammenlignet med 75 kontraherede bugserbåde i 2017 – der var et rekordår.
Ifølge mediet tugtechnologyandbusiness.com, er det sandsynligt at antallet af kontraherede bugserbåde runder 100-mærket i løbet af 3. kvartal, og sandsynligvis vil nå op på 150 inden året er omme.
Ifølge mediet er der flere årsager til den markante stigning i efterspørgslen efter nye bugserbåde.
For det første er de største containerskibe vokset voldsomt, hvilket stiller krav om kraftigere bugserbåde til at servicere giganterne. Samtidig har de nye supercontainerskibe skubbet de tidligere store containerskibe ud på mere sekundære ruter, og dermed havne der ikke tidligere er anløbet af så store skibe. Det ændrer behovet for bugserbåde i disse lidt mindre havne.
Også væksten i antallet af store LNG-tankskibe påvirker efterspørgslen. Hensynet til de nye miljøkrav er også begyndt at påvirke efterspørgslen.
Også på længere sigt er der udsigt til en stor efterspørgsel efter store bugserbåde. Ifølge VesselsValue er 40 procent af verdensflåden på 600 oceangående bugserbåde mere end 25 år gamle.
Redaktionen