Ny vejledning for udsendelse af advarsler
På et møde i underkomitéen om radiokommunikation samt eftersøgning og redning (COMSAR), der blev afholdt fra den 19. - 23. januar, blev der bl.a. vedtaget en ny vejledning for udsendelse af advarsler til søfarten.
Vejledning om nødprocedurer En procedure for nødkald har været til debat i underkomitéen igennem en længere periode. Særligt fokus har der været på et diagram indeholdende en vejledning om udsendelse af nødalarmer med speciel fokus på anvendelse af "den røde knap", som findes på radioudstyret. På mødet blev der opnået enighed om et revideret forslag og efter en afsluttende redigering ved professionelle grafiske designere, vil vejledningen blive udsendt i form af et cirkulære.
Manual om sikkerhedsinformation IMO har i fællesskab med IHO (International Hydrographic Organization) og WMO (World Meteorological Organization) foretaget en gennemgående revision af manualen om maritim sikkerhedsinformation. Den reviderede manual blev godkendt af underkomitéen og indeholder bl.a. detaljerede retningslinier om udsendelse af navigationsadvarsler samt kuling- og stormvarsler til skibsfarten.
Nødtekst-beskeder i AIS-anlæg
Sidste år blev der konstateret enighed om, at det ikke er hensigtsmæssigt at anvende nødtekst-beskeder (Mayday, Distress m.v.) i AIS-anlæg.
I en nødsituation eller anden form for krise skal skibets radioudstyr om bord anvendes til nødalarmering og kommunikation. COMSAR vedtog i år et cirkulære til AIS brugere, producenter og andre interessenter, hvori det understreges, at AIS ikke bør anvendes til nød- og sikkerhedsrelateret alarmering og kommunikation. I cirkulæret henstilles endvidere, at producenter fjerner forprogrammerede tekstbeskeder af denne type fra udstyr.
Kilde: Søfartsstyrelsen