Ny Storstrømsbro bygges i Nakskov Havn

Vejdirektoratet peger på Nakskov Havn til en mulig produktion af de store broelementer til den kommende Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster. Vejdirektoratet vil nu fortsætte planlægningen sammen Nakskov Havn frem mod 2016, hvor man forventer byggeriet sat i gang.

”Vi er glade for den store interesse og de mange kvalificerede bud på arealer, vi har modtaget. Vi har undersøgt de mange forslag grundigt og haft en god dialog med havne og kommuner gennem hele forløbet. Alle har som udgangspunkt opfyldt vores overordnede tekniske krav. Men valget er til slut faldet på Nakskov Havn, som ud fra en samlet vurdering er det bedst egnede sted”, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef på projektet.

Otte kvalificerede havne fra hele landet er siden sidste efterår blevet vurderet på forhold som teknisk egnethed, miljøhensyn, risici og økonomi. Nakskov Havn havde et forspring i forhold til flere af de øvrige kandidater ved bl.a. at have et komplet havneanlæg uden behov for store investeringer.

Nakskov Havn får dog ikke garanti for, i hvilket omfang arealet vil blive brugt. Det afhænger af, hvordan broen i sidst ende bliver bygget.

”Det skal understreges, at der endnu er en vis usikkerhed i forhold til broens byggemetode. Det er delvist op til den entreprenør, der får opgaven, og der kan det også få indflydelse på havnearealet i Nakskov”, siger Erik Stoklund Larsen.

Vejdirektoratet modtog i oktober 2013 forslag fra i alt 10 kommuner / havne. Undervejs i forløbet trak Randers Havn og Spodsbjerg deres kandidatur tilbage.

Den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø bliver cirka fire kilometer lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.

Broen skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937. Den er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej anlagt til 80 km/t. Projektet er budgetteret til cirka fire milliarder kroner og forventes at kunne åbne for trafik senest når Femern-forbindelsen åbner i 2021.

Kilde: Vejdirektoratet

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Gigantiske fundamenter sendt afsted til USA

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn satser på metanol

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Kutter påsejlede mole ved Skagen Havn

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Nye tanke på Kalundborg Østhavn

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny borgmester lægger havneudvidelse i graven

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Udflytning af Næstved Havn vedtaget

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Politikere vil ikke skrive under på havneregnskab

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark