Ny Storstrømsbro bygges i Nakskov Havn
Vejdirektoratet peger på Nakskov Havn til en mulig produktion af de store broelementer til den kommende Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster. Vejdirektoratet vil nu fortsætte planlægningen sammen Nakskov Havn frem mod 2016, hvor man forventer byggeriet sat i gang.
”Vi er glade for den store interesse og de mange kvalificerede bud på arealer, vi har modtaget. Vi har undersøgt de mange forslag grundigt og haft en god dialog med havne og kommuner gennem hele forløbet. Alle har som udgangspunkt opfyldt vores overordnede tekniske krav. Men valget er til slut faldet på Nakskov Havn, som ud fra en samlet vurdering er det bedst egnede sted”, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef på projektet.
Otte kvalificerede havne fra hele landet er siden sidste efterår blevet vurderet på forhold som teknisk egnethed, miljøhensyn, risici og økonomi. Nakskov Havn havde et forspring i forhold til flere af de øvrige kandidater ved bl.a. at have et komplet havneanlæg uden behov for store investeringer.
Nakskov Havn får dog ikke garanti for, i hvilket omfang arealet vil blive brugt. Det afhænger af, hvordan broen i sidst ende bliver bygget.
”Det skal understreges, at der endnu er en vis usikkerhed i forhold til broens byggemetode. Det er delvist op til den entreprenør, der får opgaven, og der kan det også få indflydelse på havnearealet i Nakskov”, siger Erik Stoklund Larsen.
Vejdirektoratet modtog i oktober 2013 forslag fra i alt 10 kommuner / havne. Undervejs i forløbet trak Randers Havn og Spodsbjerg deres kandidatur tilbage.
Den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø bliver cirka fire kilometer lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.
Broen skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937. Den er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.
Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej anlagt til 80 km/t. Projektet er budgetteret til cirka fire milliarder kroner og forventes at kunne åbne for trafik senest når Femern-forbindelsen åbner i 2021.
Kilde: Vejdirektoratet