Ny lovgivning reducerer ikke fragtraterne

Et stort flertal bestående af både republikanere og demokrater vedtog mandag den af præsident Biden stærkt omtalte Ocean Shipping Reform Act. Biden har tordnet mod containerrederiernes skyhøje rater, men dem kan den nye lov ikke gøre noget ved, påpeger ekspert.

Shippinganalytiker og ejer af Vespucci Maritime, Lars Jensen. Foto: Vespucci Maritime..

Der er i det hele taget ikke lagt op til hurtige ændringer for de amerikanske afskibere, der tørster efter lettere adgang til transport hos de internationale containerrederier, på peger Lars Jensen, ejer af konsulentvirksomheden Vespucci Maritime.

Lovgivningen vil ganske vist gøre det muligt at undersøge, om de forsinkelses og tilbageholdelses gebyrer, som transportørerne opkræver, er i overensstemmelse med den nye lovgivning. Men arbejdet med at definere praksis på området starter først med vedtagelsen eller senest 45 efter og bør være afsluttet inden for et år, fremgår det af loven.

Loven fastslår også, at rederierne ikke “på urimeligvis” skal afvise laster, når der er plads på skibene.

Men det skal også først defines, hvad “på urimeligvis” så rent faktisk betyder. Også det arbejde kan tage mellem 6 og 12 måneder.

Der sker med andre ord ikke noget nu og her, påpeger Lars Jensen i en analyse på Linkedin.

Han understreger også, at der overhovedet ikke er noget i den nye lov, der vedrører priskontrol, konsolidering blandt rederierne, driften af alliancerne mellem de store rederier eller skibsdelingsaftaler.

“Derfor er den politiske retorik, der er set den seneste uge, i forhold til forargelsen over de meget høje fragtrater i forbindelse med påstået mangel på konkurrence, slet ikke en del af lovgivningen,” skriver Lars Jensen med direkte adresse til præsident Joe Bidens voldsomme udfald mod de “udenlandske” rederier.

Han mener, at præsidentens udfald enten kan ses som et forsøg på at få politisk goodwill ved at skabe et - objektivt falsk - billede af, at den vedtagne lovgivning vil reducere de meget høje rater eller et varsel om, at der er yderligere lovgivning på vej.

“Der er et væld af argumenter og data for, hvorfor argumentationen er mangelfuld, men det er ligeså tydeligt, at der er en ekstrem høj frustration over den nuværende situation blandt mange afskibere. Hvilket er meget meget forståeligt i betragtning af den knibe de befinder sig i,” mener Lars Jensen.

Og når det kombineres med de rekordhøje profitter, som containerrederierne indtjener i øjeblikket, kan det ikke udelukkes, at et politisk pres rent faktisk kan føre til mere lovgivning, påpeger han.

Redaktionen

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023