Norsk skibsejer sigtet for ulovlig ophugning
Det norske bagmandspoliti Økrokrim har sigtet to selskaber tilhørende den norske skibsreder Georg Eide for at sende fragtskibet Tide Carrier til ulovlig ophugning på en strand i Pakistan. George Eide nægter sig skyldig men ønsker ikke at kommentere sagen.
Sagen tog sin begyndelse for mere end 10 år siden, da det udslidte fragtskib Eide Carrier blev oplagt hos Eide Marine i Kvinnherad. I 2015 blev skibet solgt til Julia Shipping og omdøbt til Tide Carrier.
Julia Shipping er et skuffeselskab indregistreret i Caribien, bag hvilket selskabet Wirana Shipping, ifølge Økokrim, skjuler sig. Wirana er en såkaldt cahbuyer, et selskab der opkøber gamle skibe for at ophugge dem på strande i Asien.
I februar sidste år forlod Tide Carrier Kvinnherad, men fik kort efter motorhavari, og var kun var få meter fra at ende på klippekysten ud for Bergen. Da skiber blev bugseret i havn efter en farefuld redningsaktion, viste det sig, at det var fuld af ulovligt affald, og at det formentlig var på vej til at blive skrottet på en strand i Pakistan, hvilket kræver en særlig tilladelse i Norge.
De norske myndigheder tilbageholdet derfor skibet, og i fire måneder også besætningen. Siden sidste sommer lå det hen som et forladt spøgelsesskib i Farsund.
I forrige uge forlod Tide Carrier, der har skiftet navn til Harrier, havnen for at sejle til Tyrkiet hvor det nu skal ophugges på lovlig vis.
Hermed stopper sagen dog ikke for Økokrim, der nu har sigtet to selskaber tilhørende Georg Eide, Eide Marine Eiendom og Eide Marine Service, for ulovlig skrotning - eller forsøg på ulovlig skrotning - af Tide Carrier sidste år. Sagen er den første af sin art i Norge.
Økokrim vil også sigte Wirana Shipping i sagen.
Mandag i denne uge fik sagen et efterspil, da Tide Carriers AIS-signal pludselig forsvandt, da skibet var på vej ind i Den Engelske Kanal. Det mistede AIS-signal fik straks alarmklokkerne til at ringe hos de norske myndigheder.
Efter få timer genoptog skibet dog udsending af AIS-signaler, og det er siden sejlet ind i Middelhavet med kurs mod Tyrkiet. Skibet kan dog se frem til en stor bøde, dels for det manglende AIS-signal – dels for grov overtrædelse af kravene til udledning af svovl.
Redaktionen
Video og foto: Den norske kystredningstjeneste