NGO´ere og redere i sjælden alliance

Det er ikke hverdagskost, at rederichefer er enige med miljøorganisationer. Men forslaget om at reducere skibenes fart for at reducere CO2 udledningen får tilslutning fra begge parter forud for IMO´s diskussion af forslaget. Danmark, Tyskland og Spanien vil gå en anden vej.

Forslaget om at sætte farten ned for at reducere skibsfartens udledning af CO2 bakkes op af Frankrig, Grækenland og mere end 100 skibsredere. Og altså også en række miljøorganisationer, heriblandt Greenpeace. “Det er ganske exceptionelt,” siger Veronica Frank, der er politisk rådgiver i Greenpeace International til TradeWinds.

Et af de mange forslag, der er sendt til IMO om hastighedsreduktion som middel til lavere CO2 udledning, er forfattet af en række NGO´ere - og det fik efterfølgende tilslutning fra skibsredere.

“Så vidt jeg ved, er det første gang at individuelle shipping selskaber skriver under på et initiativ fra miljøorganisationer,” siger Veronica Frank.

Det er dog ikke alle rederier - eller lande - der tilslutter sig forslaget. Verdens største containerrederi, Maersk, taler således kraftigt i mod forslaget samme med lande som Danmark, Tyskland og Spanien.

Maersk støtter således et forslag fra de tre lande om at reducere udledningen ved en målbaseret tilgang gennem en styrkelse af Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP).

For John Kornerup Bang, der er Maersk-rådgiver om klimaforandringer, bør

den kommende uges drøftelser om hurtige reduktioner af udledningerne handle om at skabe fundamentale teknologiske ændringer i industrien og ikke holde fast i nutidens forurenende globale flåde.

“Det er vigtigt at huske, at kortsigtede tiltag alene vil holde kurven over udledningerne flad - ikke eliminere dem. Derfor skal alle kortsigtede tiltag lægge fundamentet for det teknologiske skibe, der er nødvendigt for virkelig at gå i gang med decarboniseringen af vores sektor,” siger John Kornerup Bang i et interview med branchemediet Splash.

Fornylig tilsluttede det britiske Chamber of Shipping sig modstanden mod lavere hastighed som et middel til at reducere udledningen af CO2 med den begrundelse, at et sådant tiltag effektivt vil straffe de rederier, der udvikler og installerer nye teknologier i klimakampen.

“Forslagene (om slow steaming, red.) kan resultere i mindre forskning og udvikling og modvirke, at der gennemføres meningsfulde forsøg på at reducere CO2 udledningen,” sagde Anna Ziou, Chamber of Shipping.

Læs mere her:

CO2: Rederne skal selv kunne bestemme Slow steaming vil ikke mindske CO2-aftryk

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course