NGO´ere og redere i sjælden alliance
Det er ikke hverdagskost, at rederichefer er enige med miljøorganisationer. Men forslaget om at reducere skibenes fart for at reducere CO2 udledningen får tilslutning fra begge parter forud for IMO´s diskussion af forslaget. Danmark, Tyskland og Spanien vil gå en anden vej.
Forslaget om at sætte farten ned for at reducere skibsfartens udledning af CO2 bakkes op af Frankrig, Grækenland og mere end 100 skibsredere. Og altså også en række miljøorganisationer, heriblandt Greenpeace. “Det er ganske exceptionelt,” siger Veronica Frank, der er politisk rådgiver i Greenpeace International til TradeWinds.
Et af de mange forslag, der er sendt til IMO om hastighedsreduktion som middel til lavere CO2 udledning, er forfattet af en række NGO´ere - og det fik efterfølgende tilslutning fra skibsredere.
“Så vidt jeg ved, er det første gang at individuelle shipping selskaber skriver under på et initiativ fra miljøorganisationer,” siger Veronica Frank.
Det er dog ikke alle rederier - eller lande - der tilslutter sig forslaget. Verdens største containerrederi, Maersk, taler således kraftigt i mod forslaget samme med lande som Danmark, Tyskland og Spanien.
Maersk støtter således et forslag fra de tre lande om at reducere udledningen ved en målbaseret tilgang gennem en styrkelse af Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP).
For John Kornerup Bang, der er Maersk-rådgiver om klimaforandringer, bør
den kommende uges drøftelser om hurtige reduktioner af udledningerne handle om at skabe fundamentale teknologiske ændringer i industrien og ikke holde fast i nutidens forurenende globale flåde.
“Det er vigtigt at huske, at kortsigtede tiltag alene vil holde kurven over udledningerne flad - ikke eliminere dem. Derfor skal alle kortsigtede tiltag lægge fundamentet for det teknologiske skibe, der er nødvendigt for virkelig at gå i gang med decarboniseringen af vores sektor,” siger John Kornerup Bang i et interview med branchemediet Splash.
Fornylig tilsluttede det britiske Chamber of Shipping sig modstanden mod lavere hastighed som et middel til at reducere udledningen af CO2 med den begrundelse, at et sådant tiltag effektivt vil straffe de rederier, der udvikler og installerer nye teknologier i klimakampen.
“Forslagene (om slow steaming, red.) kan resultere i mindre forskning og udvikling og modvirke, at der gennemføres meningsfulde forsøg på at reducere CO2 udledningen,” sagde Anna Ziou, Chamber of Shipping.
Læs mere her:
CO2: Rederne skal selv kunne bestemme Slow steaming vil ikke mindske CO2-aftryk
Redaktionen