NGO´ere og redere i sjælden alliance

Det er ikke hverdagskost, at rederichefer er enige med miljøorganisationer. Men forslaget om at reducere skibenes fart for at reducere CO2 udledningen får tilslutning fra begge parter forud for IMO´s diskussion af forslaget. Danmark, Tyskland og Spanien vil gå en anden vej.

Forslaget om at sætte farten ned for at reducere skibsfartens udledning af CO2 bakkes op af Frankrig, Grækenland og mere end 100 skibsredere. Og altså også en række miljøorganisationer, heriblandt Greenpeace. “Det er ganske exceptionelt,” siger Veronica Frank, der er politisk rådgiver i Greenpeace International til TradeWinds.

Et af de mange forslag, der er sendt til IMO om hastighedsreduktion som middel til lavere CO2 udledning, er forfattet af en række NGO´ere - og det fik efterfølgende tilslutning fra skibsredere.

“Så vidt jeg ved, er det første gang at individuelle shipping selskaber skriver under på et initiativ fra miljøorganisationer,” siger Veronica Frank.

Det er dog ikke alle rederier - eller lande - der tilslutter sig forslaget. Verdens største containerrederi, Maersk, taler således kraftigt i mod forslaget samme med lande som Danmark, Tyskland og Spanien.

Maersk støtter således et forslag fra de tre lande om at reducere udledningen ved en målbaseret tilgang gennem en styrkelse af Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP).

For John Kornerup Bang, der er Maersk-rådgiver om klimaforandringer, bør

den kommende uges drøftelser om hurtige reduktioner af udledningerne handle om at skabe fundamentale teknologiske ændringer i industrien og ikke holde fast i nutidens forurenende globale flåde.

“Det er vigtigt at huske, at kortsigtede tiltag alene vil holde kurven over udledningerne flad - ikke eliminere dem. Derfor skal alle kortsigtede tiltag lægge fundamentet for det teknologiske skibe, der er nødvendigt for virkelig at gå i gang med decarboniseringen af vores sektor,” siger John Kornerup Bang i et interview med branchemediet Splash.

Fornylig tilsluttede det britiske Chamber of Shipping sig modstanden mod lavere hastighed som et middel til at reducere udledningen af CO2 med den begrundelse, at et sådant tiltag effektivt vil straffe de rederier, der udvikler og installerer nye teknologier i klimakampen.

“Forslagene (om slow steaming, red.) kan resultere i mindre forskning og udvikling og modvirke, at der gennemføres meningsfulde forsøg på at reducere CO2 udledningen,” sagde Anna Ziou, Chamber of Shipping.

Læs mere her:

CO2: Rederne skal selv kunne bestemme Slow steaming vil ikke mindske CO2-aftryk

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark