MyFerryLink eneste byder på kanalrute
Efter DFDS 'beslutning om at undlade at afgive et bud på driften af ruten Dieppe-Newhaven er selskabets konkurrent, datterselskabet af Eurotunnel, operatøren MyFerryLink nu den eneste kandidat, der er kommet med et bud på overtagelse af ruten.
”Vi tror ikke, vi vil være i stand til at opfylde de nye betingelser, der er fastsat af ejerne af ruten. Blandt andet indeholder betingelserne et eksklusivitetskrav, der betyder, at vi ikke ved at samle vores generelle ressourcer, vores indkøbsvolumen, store flåde og andre ressourcer kan drage nytte af stordriftsfordele”, siger vicedirektør i DFDS’ Shipping Division, Peder Gellert Pedersen.
Under en ny offentlig koncession, der skal træde i kraft den 1. januar 2015, ser MyFerryLink ser ud til at blive operatør på ruten, efter at DFDS, samt P & O Ferries og Brittany Ferries allerede har meddelt at de ikke længere er interesseret på grund af betingelserne, der gør, at de ikke mener ruten kan gøres rentabel.
DFDS driver ruten gennem datterselskabet Transmanche Ferries der betjener overfarten med to daglige retursejladser året rundt. Overfarten tager fire timer.
Det er stadig et spørgsmål, om MyFerryLink kan få lov til at drive ruten,hvis Eurotunnel taber den sag, der endnu ikke er afgjort hos de britiske konkurrencemyndigheder om Eurotunnels køb af færgeaktiver fra SeaFrance, det, der nu hedder MyFerryLink. Det springende punkt er om transaktionen var en virksomhedsovertagelse eller ej.
UK Competition Commission afgjorde den 6. juni sidste år, at Eurotunnel skulle stoppe med færgedrift fra havnen i Dover. Efterfølgende appellerede Eurotunnel og SCOP afgørelsen til den engelske Competition Appeal Tribunal.
UK Competition Commission’s foreløbige afgørelse forventes annonceret sidst i denne måned 2014, og dato for den endelige afgørelse er sat til udgangen af april 2014.
Kilde: IrishTrucker.com