MSC vil sende CO2-regning videre
Mediterranean Shipping Company er klar til at sende regningen for de ventede CO2-kvoter (ETS) på skibsfarten videre til kunderne, som også andre store rederier vil gøre, når ordningen bliver implementeret i starten af 2023 af EU. Præcist hvad det kommer til at koste er endnu usikkert.
“Hvis EU implementerer sine planer fuldt ud forventer vi højere driftsomkostninger for at overholde reglerne. Vi planlægger derfor at sende omkostningerne videre, som vi tidligere har gjort det med andre omkostninger relateret til miljøet,” forklarer MSC til sine kunder.
Hvad det præcist kommer til at koste, er endnu ikke afgjort. Det vil afhænge af, om EU vælger at implementere betalingen for CO2-kvoter i faser, som anbefalet af EU Kommissionen eller i et hug, som EU Parlamentet foreslår.
Men i henvendelsen til kunder skriver MSC, at omkostningen for en alm. 40-fods container vil kunne svinge fra omkring 30 dollar til omkring 160 dollar med 85 dollar som det mest sandsynlige niveau. En kølecontainer anslås at ville koste omkring 250 dollar i gennemsnit, baseret på en CO2-afgift på 90 dollar pr. ton.
Maersk var ude i juli i år og advare kunderne om de ekstraomkostninger, som ETS vil betyde. Maer satte omkostningen for en alm. container til mellem 100 dollar og 200 dollar afhængig af afstand og andre faktorer, men omkostningen for en kølecontainer blev estimeret til 150-325 dollar - også baseret på en CO2-afgift på 90 dollar pr. ton.
KIlde: Maritime Executive.