MSC Monterey slipper for værftsophold
Specialister i det canadiske transportministerium og fra Germanischer Lloyd, samt repræsentanter for værftet, forsikring, befragter og rederiet NSB har været ombord på MSC Monterey den 2. januar 2014. Det er nu besluttet, at skibet ikke skal på værft for reparation.
Efter inspektion af revnen på hoveddækket og det ydre skrog og omfattende ultralydstests mener alle eksperter, at årsagen til revnen er en defekt svejsning. Germanischer Lloyd (GL) har i samarbejde med alle involverede parter besluttet at den endelige reparation af skaderne kan udføres på stedet, så man slipper for en midlertidig reparation og efterfølgende værftsophold.
Analyser af de foretagne tests førte til beslutningen om at droppe den oprindeligt planlagte midlertidige reparation. I stedet kan den endelige reparation udføres på stedet. En nøje bestemt svejseprocedure er blevet defineret af GL.
Der foregår stadig ultralydstests på skibet. Testene omfatter ikke kun beskadigede områder. Ugunstige vejrforhold på Newfoundlands kyst i øjeblikket, med temperaturer et godt stykke under 0 C ° gør dog reparationen noget vanskelig. Man er nødt til at forvarme stålet og hæve den omgivende temperatur samt overholde nedkølingshastighederne nøjagtigt.
Reparationerne udføres af et canadisk ekspertselskab med mange erfaringer på området og vil sandsynligvis vare syv dage. En repræsentant for Germanischer Lloyd skal konstant overvåge arbejdet på stedet.
Indtil afslutningen af reparationen er skibet forankret i St. Marys Bay på et beskyttet sted i den sydlige del af Newfoundland. Revnen på hoveddækket og det ydre skrog er uændret. Den måler 1,5 meter på hoveddækket og strækker sig cirka 30 centimeter ud i det ydre skrog.
Efter reparationen vil MSC Monterey sandsynligvis genoptage sejladsen rejse den 11. januar.
Kilde: NSB Niederelbe