MRV-forslag er vejen til globalt system
Klimakommissær Connie Hedegaard har udtrykt sin uforbeholdne tillid til det oprindelige MRV-forslag til indrapportering af CO2-udledning. Hun mener, forslaget bygger på et system, der allerede fungerer. Systemet er bl.a. baseret på danske rederiers indrapportering af CO2-udledning.
"Dette forslag skal ses som en måde til at introducere globale regler i IMO. Det er præcis vores mål med forslaget", siger Connie Hedegaard.
Der er ikke ligefrem enighed i Bruxelles om udformningen af det rapporteringssystem for olieforbrug og energi-effektivitet (MRV), som Europa-Kommissionen offentlig-gjorde i sommer, og som forventes at træde i kraft fra 2018.
Flere lande, herunder Grækenland, ønsker et lempeligere system, der bl.a. anonymiserer rederierne og ikke inkluderer transportarbejdet. Derudover støtter større dele af Europa-Parlamentet vidtrækkende ændringsforslag, som kan bringe lovforslagets balance i fare.
Målet med EU-forslaget er at udbrede MRV til resten af verden via FN’s internationale søfartsorganisation, IMO. Danmarks Rederiforening støtter også fuldt og fast MRV-systemet på CO2-området, mens man bør holde kommende lovgivning på NOx-området adskilt.
"Europa-Parlamentet bør følge klimakommissærens konstruktive linje. Forslaget er simpelt, fleksibelt og fokuserer alene på CO2. MRV giver rigtig god mening for mindskning af CO2-udledning, men er ikke en mirakelløsning for andre skibsemissioner", siger lederen af Rederiforeningens sekretariat i Bruxelles, Simon C. Bergulf.
Det er desuden afgørende at nå til en afklaring om MRV-forslaget, inden valget i Europa-Parlamentet næste sommer.
"Vi håber, at både medlemslandene og Europa-parlamentarikerne kan komme til en hurtig og konstruktiv aftale inden udgangen af det nuværende parlament. Rederierne bør have retssikkerhed, så de kan forberede sig, inden rapporteringen begynder i 2018," siger chefkonsulent Maria Bruun Skipper.
Kilde: Danmarks Rederiforening