Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige

Den svenske Transportstyrelse har nu givet tilladelse til, at Molslinjens hurtigfærger Express 1, Express 2 og Max Mols må sejle mellem Ystad og Bornholm. Tilladelsen er givet, selv om der er usikkerhed om, de hækbølger færgerne genererer tæt på kysten, når de nærmer sig Ystad.

”Vi har set på de simuleringer af bølgehøjder, der er lavet, og konstateret, at modellen tangerer grænselandet for det tilladte. Men beregningsmodellen er konservativ, og vi bedømmer, at bølgehøjden også her kommer til at holde sig indenfor normen”, siger Sebastian Irons fra den svenske Transportstyrelses sektion for søtrafik til Ystad Allehanda.

Rederiet Færgens store hurtigfærge Leonora Christina har således været nødt til at ændre på den mest optimale kurs når den nærmede sig eller afsejlede fra Ystad for at undgå at hækbølgerne blev for voldsomme, når de nåede ind til badestrandene ved Ystad.

Molslinjen har kæmpet med samme problem ved indsejling til Aarhus Havn, både ved badeanstalten og kysten ud langs Risskov nord for havnen, men også langs kysten syd for havnen.

Særligt syd for Aarhus har der været klaget over ”megabølger”, som Molslinjens færger har fået skyld for. Der mangler dog beviser for, om det reelt er hurtigfærgerne, der alene var den virkelige årsag. På nogle af de tidspunkter, hvor Mols-Liniens færger var anklaget har fartregistreringer vist, at færgernes bølger alene ikke burde give den bølgeeffekt, som forekom på det pågældende tidspunkt.

I forbindelse med tidligere sagsanlæg mod Mols-Linien, der er rederiets tidligere navn, forsøgte Maritime Danmark, at få en kommentar fra DHI, Dansk Hydraulisk Institut. Forespørgslerne skete inden Mols-Linien/Molslinjen indgik forlig i sagerne om fartoverskridelser.

Maritime Danmark spurgte

DHI, om bølger dannet af eksempelvis en supertanker eller et stort containerskib på vej mod eller fra Storebælt med relativt høj hastighed, kunne være med til at forstærke virkningen af bølgerne fra Mols- Liniens hurtigfærger.

Da sagerne mod Mols-Linien dengang stadig ikke var afgjort og DHI, som ekspert på området, skulle være vidne i sagen, ønskede man på det tidspunkt ikke at udtale sig til Maritime Danmark.

Rederiet Molslinjen overtager færgedriften på alle ruter til og fra Bornholm fra den 1. september 2018.

Kilde: TV2/Bornholm og Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Menneskelig fejl bag kollission

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark