Mindre færger sejler med strømmen
Den 10. nov. bakkede Folketinget op om, at færger under 400 ton skal betale EU’s minimumssats for elafgift ved brug af strøm. Markant lavere elafgift og ingen PSO-afgift er to markante nybrud, som vil bane vejen for, at mange mindre færger vil finde det relevant at skifte over til at sejle på strøm.
”For at skabe gode vilkår for anvendelse af miljøvenlig elektricitet frem for fossile brændsler, foreslås det også at skabe bedre forudsætninger for, at erhvervsskibe kan vælge elektricitet frem for fossile brændsler ved at ændre i godtgørelsesbestemmelsen vedrørende levering af elektricitet fra land til skibe”, skrev skatteminister Karsten Lauritzen (V) i sin fremsættelsestale i forbindelse med, at lovforslaget blev førstebehandlet i Folketinget.
Den mulighed blev ekstra attraktiv den 17. november, da et bredt flertal i Folketinget blev enige om at fjerne PSO-afgiften. Alt i alt baner det vej for mere grøn færgefart.
”Vi har allerede set, at grøn færgefart er på fremmarch i Danmark med både hybriddrift, LNG og ren batteridrift. Den udvikling er blevet fremmet med den seneste halvanden uges politiske udvikling, som vil bane vejen for at det nu kan betale sig for en række ø-færger at omstille til eldrift. Vores strøm bliver som bekendt mere og mere grøn, hvilket også vil præge færgefarten”, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
En af dem, som allerede nu arbejder med planer om både delvis og fuld eldrift, er Søren Adsersen, maritim chef for Holstebro-Struer Havne og Færge. Han er samtidig formand for Småøernes Færgeselskaber, der organiserer over 30 færgeselskaber med mindre færger.
”Det er klart, at med udsigt til, at hver kilowatttime bliver over 20 øre billigere, så gør det det mere attraktivt at rykke over på ren el. Koblet med den lovændring, som er undervejs, så alle ø-færgerne – herunder også Venø-overfarten – kan få adgang til at sejle på el, er det her et solidt skub fremad. Det kan bane vejen for endnu grønnere færgefart, så vi kan trække på strømmen fra de vindmøller på land og til havs, som gør vores strøm grønnere og grønnere”, siger Søren Adsersen, som står i spidsen for netop Venø-overfarten.
Både afskaffelsen af PSO’en og sænkningen af elafgiften forventes endelig behandlet i Folketinget i de kommende måneder.
Kilde: Danmarks Rederiforening