Mindre byrder for Det Blå Danmark
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn har fået opbakning fra de andre EU-lande til, at gøre Blue Belt projektet – der går ud på at lette skibsfartens administrative byrder - til en permanent ordning.
”Jeg er glad for, at der er bred opbakning til at igangsætte processen med at gøre Blue Belt projektet til en permanent ordning. Blue Belt projektet viser, hvordan vi kan lette de administrative byrder på en intelligent måde – nemlig ved at genbruge de offentlige data, der er indsamlet til helt andre formål”, siger Ole Sohn.
Blue Belt projektet går ud på at lette toldbehandlingen for de skibe, der sejler mellem havne i EU, ved at genbruge eksisterende data fra den overvågning, der sker, af skibe i EU-farvande. Herudover drøftede ministrene EU-implementeringen af den internationale konvention om søfarendes arbejdsforhold.
”Der er et udbredt behov for at få afdækket barriererne for intra-europæisk søtransport. Med Ministerrådets tilkendegivelse sendes et klart politisk signal om, at dette arbejde skal prioriteres i de kommende år. Derfor hilser vi en fortsættelse af Blue Belt projektet meget velkommen”, siger kontorchef Peter Olsen, Danmarks Rederiforening.
”Det indre marked i EU har vi endnu til gode, når vi taler søtransport, men hvis vi får tænkt det rigtigt igennem, kan næste fase i Blue Belt blive et væsentligt skridt i den rigtige retning”, siger Peter Olsen.
Kilde: Erhvervs- og vækstministeriet og DAnmarks Rederiforening