Mere containerkonsolidering i vente
Singapores Neptune Orient Lines har bekræftet, at der føres forhandlinger med Maersk Line og med CMA CGM om en mulig overtagelse. Men det er sandsynligvis ikke den eneste aftale, der er på bedding. Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line, forventer, at markedet vil se mere konsolidering.
”Vi får de forventede fordele af skibsdelingsaftalerne, men der kan komme mere fra konsolidering”, siger Søren Skou, der forventer, at der generelt inden for containerskibsfarten i den kommende tid vil komme flere aftaler i stand.
For Maersk Line kan det godt være fornuftigt at købe NOL, da det vil øge rederiets geografiske tilstedeværelse internt i Asien og på ruterne over Stillehavet. NOL forventes at koste 2,7 milliarder dollar, hvilket er fuldt ud realistisk for Maersk Line.
NOL har tidligere været inde i forhandlinger med tyske Hapag-Lloyd og med OOCL.
Kilde: Splash 24/7