Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B
Søfartsstyrelsens seneste reviderede Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v., er udgivet elektronisk i Lovtidende. Revisionen af Meddelelser B har fået tildelt følgende nummer: BEK nr. 377 af 4. maj 2009.
Revisionen af meddelelser B indeholder blandt andet:
Kapitel II-1. Inddeling og stabilitet I afsnit II-1 A er der gennemført mindre tilføjelser til regel 3-4 om nødbugsering af tankskibe. Endvidere er der tilføjet en ny regel 3-9 om adgangsmidler til skibe.
Søfartsstyrelsen har med opdateringen af notehenvisningen i afsnittet om skibes intakte stabilitet gjort den ny-reviderede kode for intakt stabilitet til et bindende krav for alle skibe. Der henvises til MSC.1/Circ.1292 med hensyn til den tidlige implementering af koden.
Afsnit II-1 B-5 bilag II indeholder en oversigt, der beskriver implementeringen af EU direktivet om særlige stabilitetskrav til passagerskibe i forhold til de nye harmoniserede lækstabilitetsregler SOLAS 2009.
Kapitel II-2 G. Konstruktion - særlige krav I regel 20 er der tilføjet et afsnit, der kræver, at alle skibe skal have midler til at forhindre tilstopning af lænsearrangementerne til de lukkede bildæk eller ro-ro dæk.
Kapitel III. Redningsmidler og -arrangementer Kapitel III del B er primært ændret i afsnittet om redningsveste, således at skibet skal medbringe et antal veste til spædbørn. Endvidere skal der forefindes veste til personer, der vejer over 140 kg.
Kapitel IV. Radiokommunikation GMDSS Den ny regel 4-1 indeholder information om kriterier og procedurer med hensyn til brugen af GMDSS.
Kapitel V. Sejladsens betryggelse Ændringer i regel 22 om udsyn fra broen skal sikre, at ballastoperationer kun må udføres, hvis navigatøren under hele operationen har frit udsyn fra styrehuset.
Kapitel VI. Transport af last Regel 5-1 tilføjer bestemmelser om sikkerhedsdatablade for skibe, der sejler med laster kategoriseret i henhold til bilag I i MARPOL Konventionen.
Kapitel IX. Sikker skibsdrift I en fodnote til kapitlet angives, at EU kommissionens fortolkning af Europa Parlamentets og Rådets forordning er, at ikke-selvfremdrevne MODU's ikke er omfattet af kravet om ISM.
Herudover er der en række redaktionelle ændringer.
Fremover vil der være et område på Søfartsstyrelsens hjemmeside, der udelukkende fortæller om nye regler og love. Se det HER
Kilde: Søfartsstyrelsen