Maersk stor-roses for krisekommunikation
En af verdens førende eksperter i IT-sikkerhed roser A.P. Møller - Maersk´s kommunikation til omverdenen i forbindelse med det voldsomme hackerangreb i juni i høje toner. Maersk´s håndtering vil blive brugt i undervisningen i mange år, mener han.
Den 27. juni 2017 er en dato, der sent vil blive glemt i A.P. Møller - Maersk hovedsædet på Esplanaden i København eller på de hundredevis af Maersk-destinationer, der blev ramt af malware-angrebet notPetya. Et angreb, der lammede IT-systemer i gruppen og kostede op mod to mia. kr.
Men angrebet vil ifølge en af verdens førende eksperter i IT-sikkerhed, Mikko Hypponen, også blive husket for en forbilledlig kommunikativ indsats omkring angrebet.
"Mærsk gjorde det lige efter bogen for, hvordan man skal håndtere krisekommunikation i sådan en situation. Jeg giver maksimum point,” siger "Mærsk gjorde det lige efter bogen for, hvordan man skal håndtere krisekommunikation i sådan en situation. Jeg giver maksimum point,” siger Mikko Hypponen i et interview med Computerworld.
“De kom med systematiske og løbende opdateringer, hvor de lovede, hvornår den næste opdatering ville komme. Det er præcist sådan, man skal gøre. Det skaber tillid hos de folk, der læser det, til, at de vil få mere information snarligt, og Mærsk leverede opdateringerne som lovet,” fortsætter sikkerhedseksperten.
Ifølge Mikko Hypponen vil andre virksomheder tage ved lære af Maersk´s håndtering af situationen, ligesom han er sikker på, at det kommunikative arbejde, som Maersk udførte igennem krisen, vil blive brugt som undervisningsmateriale på universiteter og på krisekommunikationskurser i mange år fremover.
Kilde: Computerworld