Maersk roses for Asien-Europa tiltag
Clarksons Platou roser Maersk Line og MSC for beslutningen om ændring af sejlmønstret næste år. Mere kapacitet og lavere fart på Asien - Europa ruterne er generelt positivt for containerskibssegmentet, da det viser, at virksomhederne vil bruge hastighed som redskab til at håndtere de forventede højere brændstofpriser, der kommer med indførelse af IMO 2020.
”Selv om netværket vil sejle langsommere, vil (Maersk) sandsynligvis forbedre sin evne til at overholde leveringstider i tilfælde af ophobning og ugunstigt vejr og dermed øge pålideligheden set fra kundeperspektivet”, siger Clarksons' Frode Mørkedal i en torsdagskommentar.
De to virksomheder, begge i 2M alliancen, annoncerede deres planer onsdag. Både påpegede, at ophobning i større havne så ud til at vedblive at være et. Maersk oplyste, at ville fjerne otte havneanløb i håb om, at ændringerne vil forbedre pålideligheden.
Ændringerne træder i kraft hos begge rederier i i marts. Ifølge Mørkedal vil Maersks rotation vare fem dage længere, 84 dage mod nu 79. Det øger fartøjsefterspørgslen med seks procent og giver en besparelse på en procent i enhedsomkostninger. Afgørelsen vil også være god for Maersks inlandsvirksomhed.
”For en operatør som Maersk Line, er det svært at overbevise kunderne om at afgive flere ordrer på landtransport og krydssalg af logistikydelser, hvis du ikke er i stand til at levere et pålideligt søprodukt”, siger Mørkedal.
Redaktionen