Mærsk: nej til bestikkelse koster kunder
A.P. Møller-Mærsk har på globalt plan en politik, der går ud på konsekvent at sige nej til bestikkelse og såkaldt smørelse. Det koster nogle gange kunder, men det kan betale sig i længden, mener Mærsk Gruppens legal compliance officer, Joseph Simon.
”Det koster os forretning, for nogle kunder er ligeglade, så dem taber vi til konkurrenter. Vi konkurrerer på pris og på kvaliteten af vores service, ikke på korruption, for det er imod vores kerneværdier og politik på området”, siger Joseph Simon.
Han nævner som eksempel, at Damco i 2015 i Indonesien indførte nultolerance i forhold til betaling af smørelse. Damcos samarbejdspartnere advarede på forhånd om, at det kunne betyde, at nogle leverancer skete med forsinkelser. Ikke alle kunder ville acceptere, at varerne blev leveret for sent, og derfor mistede Damco kunder.
Til gengæld er der også kunder, som vælger Mærsk netop på grund af virksomhedens nultolerance i forhold til korruption og smørelse.
”Jeg kender til en case fra et land med høj korruption, hvor vi fik at vide, at vores omdømme på dette område netop hjalp os til at vinde et udbud, fordi de så os som en pålidelig virksomhed, som ikke bare siger, at vi følger reglerne, men rent faktisk gør det”, siger Joseph Simon.
Maersk Line har desuden indgået et partnerskab med World Maritime University om anti-korruptionstræning til maritime medarbejdere over hele verden. Træningen består i kurser, der ikke kun afholdes for Mærsk Gruppens egne medarbejdere, men også for andre virksomheder.
Kilde: Berlingske Business