Maersk Line overskud på 8,5 milliarder kr.

Maersk Line fik i 2013 et overskud på 8,5 milliarder kroner mod et overskud på 2,7 milliarder kroner i 2012, en fremgang på 5,8 milliarder. Omsætningen faldt fra 157 milliarder kroner i 2012 til nu 147 milliarder kroner, en tilbagegang på små 6,4 procent.

Maersk Line fulgte sin strategi om at vokse i takt med markedet. Til trods for 7,2 procent lavere gennemsnitlige fragtrater forbedrede Maersk Line sit resultat markant. Forbedringen skyldtes besparelser på driftsomkostninger, hovedsagelig på grund af optimering af rutenetværket og bedre udnyttelsesgrad.

Omsætningen faldt med 3,4 procent til 26,2 milliarder dollar, negativt påvirket af et fald på 7,2 procent i den gennemsnitlige fragtrate til 2.674 dollar/FFE, og delvist udlignet af en stigning i mængder på 4,1 procent til 8,8 millioner FFE.

For at minimere påvirkningen af de lave og volatile fragtrater fortsatte Maersk Line med at absorbere kapacitet gennem en aktiv kapacitetstilpasning over hele året i form af oplægning, slow steaming og aflyste sejladser.

Maersk Line fastholdt sin markedsandel for hele året med en vækst i containermængder på 4,1 procent i forhold til 2012. På de vigtige Asien-Europa ruter steg mængderne med 4 procent for de vestgående ruter, og mængderne på de østgående ruter steg med 3 procent, en samlet stigning på 3 procent i forhold til 2012.

Mængderne steg med 2 procent på de øst-vestgående ruter, 4 procent på de nord-sydgående ruter og 10 procent på Intra-ruterne i forhold til 2012. De gennemsnitlige fragtrater faldt på alle ruter og med 6 procent fald i den gennemsnitlige fragtrate for Asien-Europa ruterne.

Maersk Line anvendte fortsat “slow and equal steaming” for at reducere udledningen af CO2, og til trods for en vækst i mængder på 4,1 procent reducerede Maersk Line brændstofforbruget med 12,1 procent. Brændstofprisen var 9,9 procent lavere i 2013, og de samlede brændstofudgifter faldt med 21,0 procent til 5,3 milliarder dollar i forhold til 2012.

Maersk Line forventer i 2014 et resultat på niveau med 2013. Maersk Line stræber efter at forbedre sin konkurrenceevne, selvom faldet i enhedsomkostninger vil blive mindre end i 2013. Den globale efterspørgsel på søfragt af containere forventes at stige med 4-5 procent og Maersk Line stræber efter at vokse med markedet. Overskudskapacitet vil sandsynligvis presse fragtraterne.

Flåden bestod af 275 ejede skibe, i alt 1,6 millioner TEU, og 299 indchartrede skibe, på ialt1,0 millioner TEU, ved udgangen af 2013. Egen flåde blev forøget med leveringen af fire Triple-E containerskibe, fem skibe konstrueret til vækstmarkeder på ruterne til Afrika og Latinamerika samt køb af et allerede indchartret skib.

For at optimere rutenetværksomkostninger indgik Maersk Line i fjerde kvartal 2013 en aftale om at tilbagelevere 14 finansielt leasede skibe. Fem skibe på i alt 20.000 TEU er tilbageleveret til ejerne i fjerde kvartal 2013, og ni skibe, ialt 36.000 TEU, tilbageleveres i første kvartal 2014.

Den indchartrede flåde blev nedbragt med 27 skibe i forhold til 2012, og den chartrede flåde faldt med 8,5 procent til en kapacitet på 1,0 million TEU. Oplægning ved udgangen af 2013 udgjorde 47.000 TEU, ni skibe, hvilket svarer til cirka 6 procent af den totale oplægningskapacitet i markedet.

Maersk Line ejer fem og chartrer fem multi purpose skibe.

Der er bestilt 16 Triple-E skibe, der er beregnet til ruterne mellem Asien og Europa, med en kapacitet på 288.000 TEU til levering i løbet af 2014-2015. Der blev ikke afgivet bestilling på nybygninger i 2013.

Kilde: A.P. Møller - Mærsk

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark