Maersk Line nedlægger Stillehavsruter
Maersk Line Ltd., der er et associeret selskab til Maersk Line, nedlægger TP5, som er en amerikanskflaget service fra Nordasien til havnene i Los Angeles, Long Beach og Oakland, hvor der er indsat fem ældre amerikanskflagede panamax-containerskibe. Lukningen er et led i en ny strategi, som går ud på at lukke underskudsgivende Stillehavsruter.
”Det signalerer, at Maersk har intention om at overvåge kapacitetspåvirkningen mere nøje og at have en positiv påvirkning på bundlinjeprofitabiliteten”, siger Neil Dekker, direktør for container-research hos analysehuset Drewry.
TP5 er en relativt lille service, og de fem skibe omfatter fire 4.300 TEU tidligere Sea-Land Service skibe og et skib chartret fra MSC. Tomrummet efter lukningen af TP5 skal udfyldes af anløb af den nye 2M-alliances øst-vest netværk, som Maersk påbegynder i januar sammen med MSC.
Nedlægningen af TP5 reducerer dog Maersk Line’s kapacitet mellem Asien og Sydcalifornien med 13 procent, og den samlede Stillehavskapacitet reduceres med 10 procent. Selvom det ikke lyder af meget, kan det alligevel have en betydning, da det er første skridt i en strategi, der går ud på at nedlægge tabsgivende ruter og forstærke profitabiliteten. Formålet med strategien er at kunne forhandle højere fragtrater igennem ved næste forårs årlige Stillehavs-kontraktforhandlinger.
Fra Maersk Line lød det desuden for nylig, at man ville forsøge at hæve fragtraterne ved at lukke tabsgivende langsigtede kontrakter, når de næste gang skal genforhandles. Problemerne med overkapacitet og svag efterspørgsel vil vare ved mindst to år endnu, lød det fra Maersk Line.
Kilde: joc.com