Maersk Line må nedskrive for milliarder
Analysehuset Alphaliner mener, at containerrederierne generelt værdisætter deres skibe alt for højt. De 18 største containerrederier bør foretage nedskrivninger for i alt 239 milliarder kroner, hvoraf de 41 milliarder kroner stammer fra Maersk Line.
”Den eneste mulighed for at undgå nedskrivningerne er, at markedet på mirakuløs vis pludselig vender, og alle skibsværdierne går op. Det kan jeg ikke se ske inden for en overskuelig årrække. Ved ikke at nedskrive skubber man bare problemet”, siger Lars Jensen, adm. direktør i konsulenthuset Seaintel, der er enig med Alphaliner i, at der skal nedskrives. Seaintel mener dog, at Alphaliner har sat de kommende nedskrivninger alt for lavt og forventer, at de samlede nedskrivninger vil beløbe sig til 270 milliarder kroner.
Investeringsselskabet Marine Capital, der er baseret i London, er heller ikke i tvivl om, at der er store nedskrivninger på vej i hele branchen.
”Det ser bestemt ud som om, at NYK har taget en realistisk tilgang til sine skibsvurderinger. Og hvis man graver dybt, så er det helt sikkert også tilfældet, at andre selskaber skal kigge på at lave lignende tiltag”, siger Tony Foster, adm. direktør for Marine Capital, med henvisning til, at japanske NYK allerede har nedskrevet sine containerskibes værdi med 25 procent, svarende til et tab på 6,6 milliarder kroner.
Maersk Line aflægger kvartalsregnskab på onsdag. I første halvår havde Maersk Line en nettoomsætning på 10 milliarder dollar og et underskud på 114 millioner dollar mod et overskud på 1.221 millioner dollar i samme periode i 2015.
Kilde: Dagbladet Børsen