Maersk Line lukker tabsgivende kontrakter
Maersk Line har planer om at lukke tabsgivende langsigtede kontrakter og vil samtidig hæve fragtraterne igen i et forsøg på at gøre noget ved overkapaciteten i markedet. Overkapaciteten og den svage efterspørgsel vil vare ved i mindst to år endnu, mener Maersk Line.
”Vi er nødt til at være mere disciplinerede for at gøre noget ved den generelle rateforøgelse for at være sikker på, at den er vedvarende”, siger Silvia Ding, der leder de sydkinesiske operationer i Maersk Line, om spotraten for forsendelser fra Asien til Europa. Denne rute er for øjeblikket tabsgivende, og Maersk Line er derfor nødt til at hæve raterne igen.
Indtil nu har flere af de store containerrederier såsom Maersk Line og CMA CGM forsøgt at gennemføre rateforhøjelser uden, at det af den grund er lykkedes.
Ifølge Silvia Ding vil Maersk Line tage de tabsgivende langsigtede kontrakter op til fornyet overvejelse, når de skal genforhandles. Disse kontrakter giver normalt en lavere avance til gengæld for en større volumen.
”Hvis vi ikke kan få raten op på et bæredygtigt niveau, kan det i nogle tilfælde betyde, at vi er nødt til at forlade visse forretninger”, siger Silvia Ding.
Ifølge analysefirmaet Drewry Maritime Research vil der blive tilført mange nye containerskibe på netop Asien-Europa handelsruten allerede fra i år. Drewry forudser derfor en vækst i kapaciteten på 13 procent i slutningen af 2015, hvilket yderligere vil sætte fragtraterne under pres.
Maersk Line fik i årets tredje kvartal et overskud efter skat på 685 millioner dollar, hvilket var 24 procent højere end i tilsvarende periode i 2013. Denne fremgang skyldes dog i høj grad omkostningsreduktioner og ikke fragtrateforhøjelser.
Kilde: The Australian Business Review