Maersk Line har afskaffet Daily Maersk
Daily Maersk blev lanceret i september 2011 som en service, der skulle garantere kunderne et bestemt leveringstidspunkt til gengæld for højere fragtrater, men ikke ret mange kunder var parat til at betale ekstra for den service.
”Daily Maersk er et kvalitetsprodukt med hensyn til pålidelighed og frekvens – men efterspørgslen har ikke været stor nok til at betale for det tillæg, som det koster at drive servicen”, oplyser Maersk Line.
Tilsyneladende er der tale om, at konkurrencen på øst-vest-ruterne er så stor, at rederierne har svært ved at tilbyde differentierede produkter på disse ruter.
”Vores store kunder taler om at betale mere for bedre kvalitet i servicen, og i vores tilfælde havde vi et større forsøg med Daily Maersk-produktet, hvor man fik 95 procent af godset til tiden – vores erfaring var, at vi kunne levere i overensstemmelse med vores løfter, men kunderne var ikke villige til at betale for det”, siger Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line.
”Vi havde en masse ekstraomkostninger for at levere det pålidelighedsniveau, så vi har ændret vores strategi”, tilføjer han.
Konsulenthuset Seaintel vurderede allerede for to år siden, at det kunne blive svært at fylde Daily Maersk-skibene op med last på grund af overkapaciteten i markedet.
Daily Maersk var bygget op omkring 70 skibe, der sejlede mellem Ningbo, Shanghai, Yantian og Tanjung Pelepas samt Felixstowe, Rotterdam og Bremerhaven. Daily Maersk betød, at godset kunne blive afsendt lige efter produktion uden behov for opbevaring, og kunderne fik kompensation, hvis containerne mod forventning ikke blev leveret på det aftalte tidspunkt.
Kilde: Lloyd’s Loading List