Mærsk: Længere mellem dokbesøg
Maersk Line har fået tilladelse til at udvide tidsintervallet mellem dets tørdok-undersøgelser af nyere skibe til syv et halvt år i stedet for fem år. Det giver store besparelser, da tørdok-kontrol og nymaling er en kostbar affære.
I den nye aftalemodel er der to undervandsundersøgelser i stedet for én mellem hvert tørdok-ophold. Den gælder indtil videre specifikt for 14 containerskibe, som alle er under fem år gamle, og den gælder kun for de første 15 år af skibenes levetid
"Det, som det her først og fremmest vil give os, er en stor fleksibilitet med hensyn til, hvornår skibet skal dokkes. Desuden vil det da være en fordel, hvis vi kan spare en dokning over en 15-årig periode, så er det jo en indtægt", siger Maersk Lines fleet manager, Steen Nygaard Madsen, til nyhedsbureauet Direkt.
Aftalen, som er indgået med klassifikationsselskabet American Bureau of Shipping, har et sæt strenge betingelser, såsom blandt andet, at producenten af selve skrogmalingen skal garantere, at den er i stand til at beskytte gennem den syv og et halvt år lange periode . American Bureau of Shipping og Maersk Line indledte forhandlingerne for over to år siden, mens skibene Laura Maersk og Lica Maersk startede på et pilotprojekt, der begyndte for tre år siden, som del af en lignende aftale med Lloyds.
Maersk Line har ingen erfaring med hensyn til, hvor lang tid en dokning vil tage, når skibet har været ude og sejle i 7,5 år, men på nuværende tidspunkt drejer det sig om cirka 14 dage, hvor skibet skal tages ud af drift.
Kilde: sydinvest,dk