Maersk ikke tilfreds med regeringsudspil
Regeringen skal ikke regne med at Maersk Drilling fremover sætter boreskibe og -rigge under dansk flag, hvis regeringen fastholder sin afvisning af, at inddrage denne type tonnage under tonnageskatningsaftalen.
I et høringssvar, offentliggjort på Folketingets hjemmeside, skriver Maersk Drilling :
"Maersk Drilling konkurrerer globalt, og det er derfor ikke muligt at opnå konkurrencedygtighed under almindelig selskabsbeskatning. På nuværende tidspunkt er fremtidig vækst derfor ikke planlagt for dansk ejerskab og dansk flag. Såfremt den danske tonnageskatteordning udvides til at omfatte borerigge, er det vores forventning, at denne udvikling vil kunne modvirkes".
"Såfremt det danske tonnageskatteregime udvides til også at omfatte borerigge, øges sandsynligheden for, at flere rigge registreres i Danmark. Maersk Drilling vil være klar til at indflage 3-5 rigge og ser potentiale for en stor andel af fremtidige nybygninger under dansk ejerskab og på dansk flag. Dette vil medføre en forventet vækst i hovedkontorbeskæftigelsen i størrelsesorden 100 specialister over de næste fem år. Herudover vil det fortsatte ejerskab af rigge og de nye boreskibe føre til betydelige afledte klyngeeffekter", hedder det i høringssvaret.
I en kommentar til regeringens udspil sagde Rederiforeningens direktør Amme Steffensen onsdag, at Foreningen er glad for, at en række specialfartøjer beskæftiget inden for offshore ser ud til at blive omfattet af tonnageskatteordningen, men hun beklager samtidig, at disse fartøjer ikke ser ud til at blive omfattet af DIS nettolønsordningen.
Et synspunkt der deles af Maersk Supply Service, hvis 4 nye subsea support vessels kun vil komme under dansk flag ,hvis de bliver omfattet af såvel tonnagebeskatningen som DIS nettolønsordningen.
Kilde: FT.dk