Maersk har succes med lavere fart

Maersk Line har både sparet mange penge og miljøet for masser af CO2 ved at sætte farten ned. Rederiet har siden 2007 eksperimenteret med at lade 110 skibe sejle langsommere, end producenterne af motorerne anbefaler.

"Langsom sejlads betyder, at vi får den fulde fleksibilitet, så skibet til enhver tid kan sejle den optimale fart på alle strækninger på rejsen. Dermed kan det komme frem præcis på det tidspunkt, det skal. Hvis det kommer for tidligt, har det brugt for meget brændstof, for det koster penge at sejle stærkt"; siger Ole Graa Jakobsen, der er senior general manager for teknisk service i A. P. Møller-Mærsk, til RB-Børsen.

Ca. en million dollar om året pr. skib og 10 procent lavere udledning af CO2 - det er hvad der indtil nu er kommet ud af forsøget. Ud over miljøfordelen og de store besparelser, er den langsomme fart også med til at reducere udbuddet af containerkapacitet i en tid med faldende rater.

Indtil nu har ingen forsøgt sig med sejlads under de omkring 21 knob, som er det laveste, motorproducenterne anbefaler for et gennemsnitligt containerskib. Fabrikanternes anbefalinger baserer sig på en belastning af motoren, som er helt optimal, men Maersk Lines forsøg har altså vist, at det ikke giver store problemer at sejle med blot 10 procent af belastningen, hvilket kan reducere farten til omkring 12 knob. Et gennemsnitligt Maersk-containerskib (6200 TEU) sejler normalt 25 knob, men kan altså efter fabrikanternes anvisning gå ned på 21 knob.

Maersk Line har præsenteret sin dokumentation fra forsøget for de største fabrikanter af hovedmotorer, og har fået accept til at sejle med 10 procent belastning. Den finske fabrikant Wärstilä har ændret sin instruktion for motorerne, og ifølge Lloyds List ventes MAN Diesel at følge efter.

Med offentliggørelsen af dokumentationen følger også, at Maersk Lines konkurrenter måske får øjnene op for de store besparelser, der kan ligge i at sejle ekstra langsomt.

"Vi har truffet en beslutning om at dele det her med vores konkurrenter", siger Ole Graa Jakobsen til RB-Børsen.

"Den ene årsag er, at vi også ønsker at foretage denne her besparelse på de ca. 260 skibe, som vi chartrer ind. Den eneste måde, vi kan gøre det på, er at påvirke markedet generelt. Den anden årsag er, at vi ikke vil sidde inde med en viden om, hvordan hele containerbranchen kan spare 10 procent af CO2-emissionerne uden at fortælle det til nogen", siger han.

Kilde: nordnet.se

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Brand i norsk el-færge

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Færgefart til Christiansø sendt i udbud

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny lov forbyder udledning af scrubbervand i dansk farvand

14.11.2024Maritimedanmark.dk

EU-Parlamentet vil ramme skyggeflåden

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer klarer sig godt på egen køl

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Houthier angriber amerikanske krigsskibe

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Brand om bord på dansk containerskib

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Norske el-hurtigfærger dårligt fra start

Jobmarked

Se alle

Svendborg Søfartsskole

Underviser søges

Vi søger en underviser med start primo januar 2025. Svendborg Søfartsskole er en kostskole med ca. 150 elever. Skolen udbyder de indledende og afsluttende emner af skibsassistentuddannelsen på 2 årlige kurser á 20 ugers varighed og den 3-årige HF-Søfartsuddannelse.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

21.11.2024

Alvina Shipping A/S

Head of Ship Management

Do you want to be a valued part of an exciting new company and drive and continuously improve the activities concerning efficient, safe and reliable operation for the vessels in the Oslo-Copenhagen route?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Performance Manager

Join our dynamic Performance Team as a Revenue Manager for the Copenhagen-Oslo route. You will be part of a forward-thinking team, dedicated to optimizing through work with the intersection of data analysis, market strategy, and customer experience, constantly striving to maximize revenue, profit and improve operations.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

11.12.2024

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark