Maersk har succes med lavere fart
Maersk Line har både sparet mange penge og miljøet for masser af CO2 ved at sætte farten ned. Rederiet har siden 2007 eksperimenteret med at lade 110 skibe sejle langsommere, end producenterne af motorerne anbefaler.
"Langsom sejlads betyder, at vi får den fulde fleksibilitet, så skibet til enhver tid kan sejle den optimale fart på alle strækninger på rejsen. Dermed kan det komme frem præcis på det tidspunkt, det skal. Hvis det kommer for tidligt, har det brugt for meget brændstof, for det koster penge at sejle stærkt"; siger Ole Graa Jakobsen, der er senior general manager for teknisk service i A. P. Møller-Mærsk, til RB-Børsen.
Ca. en million dollar om året pr. skib og 10 procent lavere udledning af CO2 - det er hvad der indtil nu er kommet ud af forsøget. Ud over miljøfordelen og de store besparelser, er den langsomme fart også med til at reducere udbuddet af containerkapacitet i en tid med faldende rater.
Indtil nu har ingen forsøgt sig med sejlads under de omkring 21 knob, som er det laveste, motorproducenterne anbefaler for et gennemsnitligt containerskib. Fabrikanternes anbefalinger baserer sig på en belastning af motoren, som er helt optimal, men Maersk Lines forsøg har altså vist, at det ikke giver store problemer at sejle med blot 10 procent af belastningen, hvilket kan reducere farten til omkring 12 knob. Et gennemsnitligt Maersk-containerskib (6200 TEU) sejler normalt 25 knob, men kan altså efter fabrikanternes anvisning gå ned på 21 knob.
Maersk Line har præsenteret sin dokumentation fra forsøget for de største fabrikanter af hovedmotorer, og har fået accept til at sejle med 10 procent belastning. Den finske fabrikant Wärstilä har ændret sin instruktion for motorerne, og ifølge Lloyds List ventes MAN Diesel at følge efter.
Med offentliggørelsen af dokumentationen følger også, at Maersk Lines konkurrenter måske får øjnene op for de store besparelser, der kan ligge i at sejle ekstra langsomt.
"Vi har truffet en beslutning om at dele det her med vores konkurrenter", siger Ole Graa Jakobsen til RB-Børsen.
"Den ene årsag er, at vi også ønsker at foretage denne her besparelse på de ca. 260 skibe, som vi chartrer ind. Den eneste måde, vi kan gøre det på, er at påvirke markedet generelt. Den anden årsag er, at vi ikke vil sidde inde med en viden om, hvordan hele containerbranchen kan spare 10 procent af CO2-emissionerne uden at fortælle det til nogen", siger han.
Kilde: nordnet.se