Løkke: Samhandel giver fred og velstand
Onsdag eftermiddag talte statsminister Lars Løkke Rasmussen for Europa-Parlamentet. Han understregede vigtigheden om samarbejde ikke mindst om handelspolitikken. Mere handel er til gavn for velstanden, og her er brug for, at EU spiller en aktiv rolle globalt, mener Danske Rederier.
”Det indre marked handler ikke længere kun om fysiske varer ved fysiske grænser. Den moderne økonomi er meget mere end det. I dag udgør tjenesteydelser en stadig vigtigere del af vores økonomi. Varer og tjenesteydelser er integreret i globale værdikæder, og det indre marked skal tilpasses den udvikling,” sagde Lars Løkke Rasmussen.
Statsministeren brugte lejligheden til at tale om EU’s handelspolitik og fremhævede EU’s indre marked som en forudsætning for fred og velstand i Europa, lige nu og fremover. Han kaldte det indre marked for rygraden i EU-samarbejdet og understregede behovet for at udvide og modernisere det.
Netop det indre marked for tjenesteydelser er højt på dagsordenen for rederierne i disse måneder, hvor Rådet og Europa-Parlamentet behandler et lovforslag om rapporteringskrav for skibe i forbindelse med havneanløb. Meldepligterne er en stor administrativ byrde, som favoriserer andre transportformer end skibsfarten.
”Der er ikke et velfungerende indre marked i EU for maritim transport på samme måde som for godstransport på landevejen og jernbanen. For eksempel kan varer, der transporteres med lastbil, frit passere grænsen mellem to EU-lande, mens varer, der transporteres med skib, skal igennem en lang række administrative foranstaltninger blot for at kunne gå i havn. Det giver en ulige konkurrence mellem transportformerne,” siger direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.
EU har i de senere år indledt og færdiggjort en række frihandelsaftaler, der er med til at styrke eksporten og sikre vækst og arbejdspladser i EU. Eksempelvis har CETA-aftalen mellem EU og Canada, der trådte i kraft sidste år, medvirket til en vækst i eksporten på syv procent i første halvår af 2018 i forhold til 2017.
Kilde: Danske Rederier