Lods-liberalisering fører ikke til dommedag
Danmarks Rederiforeningen afviser, at en foreslået ændring af lodsloven vil forringe sejlads- og miljøsikkerheden i de danske farvande. Det slår vicedirektør Jan Fritz Hansen fast i en replik til en netop bragt kronik af formanden for Danske Lodser, Bjarne Cæsar.
Læserindlæg af Jan Fritz Hansen Vicedirektør i Danmarks Rederiforening
Formand for Danske Lodser, Bjarne Cæsar Jensen, tegner i en kronik d. 23. januar noget, der minder om en dommedagsprofeti over lodsernes fremtid.
Baggrunden er et lovforslag om effektivisering af lodsvæsenet, som regeringen har i høring. Det foreslås her at udbyde nogle få procent af gennemsejlingslodsningerne til private lodser, som i øvrigt allerede varetager lodsning til og fra dansk havn. Dette kan næppe få det statslige lodsselskab til at kuldsejle, som lodsformanden forudser. Desuden er der tale om en forsøgsordning, som skal afklare, om der kan opnås besparelser på disse lodsninger.
Sidst lodsloven blev revideret i 2006, blev det af hensyn til sikkerheden accepteret, at statens lodser fik fuldt monopol på gennemsejlingerne, mens private lodser som en forsøgsordning kunne udføre en række regionale lodsninger. Efterfølgende er priserne, især i de monopolbelagte gennemsejlingslodsninger, blot steget og steget – selv om det modsatte var stillet søfarten i udsigt.
En enkelt gennemsejling kan i dag således koste det samme som en lille WV Up-bil. Det er måske for meget, da der jo desværre netop i gennemsejlingerne ikke er nogen lodspligt Danmark.
Nuvel, næsten alle tankskibe mv., som anbefales lods, følger anbefalingen, men måske ville det af hensyn til sikkerheden være relevant, hvis også en række andre skibe tog lods ombord. Når noget er frivilligt, vil jeg godt vove at påstå, at prisen trods alt har en vis betydning.
Det er ikke på forhånd givet, at nogle få procents forsøgsordning med liberalisering til private lodser, som endda siden 2006 har vist deres værd i vore danske farvande, vil føre til dommedagsscenarier for sikkerheden ved de danske kyster og stræder. Snarere kunne det måske være et godt ’benchmark’ for det statslige lodsselskab og samtidig – hvad mange overser – en god beskyttelse mod, at udenlandske lodser fik mod på at tage skibene gennem de internationale transitstræder. Her vil vi stå godt i en argumentation i forhold til udenlandske interesser, hvis vi har en forsøgsordning kørende og netop fokuserer mest på sikkerhed og altid på opfyldelse af forsyningspligten. Vi må så naturligvis senere se nøje på, hvad der eventuelt skal ske efter 2020.
Kronikker og læsebreve er ikke et udtryk for redaktionens holdninger
Læs Bjarne Cæsar Jensen's kronik HER