Lille spiller vil lege med de store
Sydkoreas selvforståelse som en stor søfartsnation led et alvorligt knæk med sammenbruddet i Hanjin, men nu forsøger Hyundai Merchant Marine at positionere sig selv og landet som “en ledende søfartsnation” gennem planer om at bestille mega-skibe på 22.000 TEU i 2018.
Planerne om at bestille et ikke offentliggjort antal containerskibe i den absolutte mega-klasse blev luftet i forbindelse med HHM´s strategimøde i denne uge af selskabets topchef C. K. Yoo.
“Dettte vil blive et mega-skibsbygnings projekt i overensstemmelse med de nationale forventninger om at være en førende shippingnation. HMM er nu i en god position til at blive et ledende shippingselskab i verdensklasse ved at tilpasse sig de nye miljøreguleringer, der træder i kraft i 2020, sagde han.
Der foreligger dog ikke oplysninger om, hvorvidt HMM i lighed med CMA CGM vil lade de nye skibe blive LNG-drevne.
Men med en position i dag som blot nr. 13 på Alphaliners liste over verdens største containerrederier er der rigtig langt op til markedets største spillere, der nu efter det godkendte køb af Hamburg Süd, domineres entydigt af Maersk Line, der sidder på knap 20 pct. af den samlede kapacitet, målt på TEU.
HMM har blot en markedsandel på 1,7 pct.
Kilde: Hyundai Merchant Marine