Lauritzen og Grundfos i samarbejde
Lauritzen Bulkers’ tekniske afdeling har det seneste år sammen med Grundfos arbejdet på udvikling af et program til brændstofeffektivisering. Det betegnes Vessel Energy Renovation Plans (VERP). Programmet sigter mod at optimere brændstofforbruget på nybygninger og den eksisterende flåde.
"Da vi startede VERP-programmet, ringede jeg til en af mine kontakter i Grundfos, som er førende inden for reguleringssystemer. Han var sikker på, at Grundfos havde den teknologi, vi havde brug for. Vi påbegyndte projektet i oktober sidste år, og i marts i år gik vi i gang med at teste systemet på tørlastskibet Durban Bulker, der var på værft i Kina”, fortæller Søren Roschmann, ansvarlig for teknologisk udvikling og overvågning af flådeeffektivitet i Lauritzen Bulkers.
På et af de områder, der er omfattet af programmet – optimering af brændstofforbrug på f.eks. pumper, ventilatorer og air conditioning – har man allerede opnået store forbedringer ved at automatisere regulering af havvandskølingen.
Normalt pumper skibenes kølesystemer en bestemt mængde vand for at køle skibsmotor og andre systemer under sejlads i et varmt, tropisk klima. Når skibene sejler i et køligere klima, spildes der en mængde energi ved at pumpe samme mængde vand igennem systemet, som ved sejlads i troperne.
Det system, der er udviklet på Durban Bulker, sikrer, at alle operationelle temperaturparametre for hovedmotor og andre systemer holdes inden for bestemte grænser. Systemet er udviklet så pumperne arbejder afhængigt af havvandets temperatur, herved opnås en tilstrækkelige køling, men heller ikke mere.
”Teknologien til den slags kølesystemer har vi haft i kikkerten igennem længere tid. Vi havde talt med andre virksomheder om det, men Lauritzen var den eneste, der sagde "ok, vi er på." Samarbejdet mellem Lauritzen og Grundfos var fremragende. Begge parter ønskede, at projektet skulle blive en succes – og takket være et særdeles godt samarbejde med besætningen på Durban Bulker lykkedes dette", siger Kim Kirkegaard, forretningsudviklingschef i Grundfos.
For at støtte projektet blev der oprettet et team bestående af teknikere fra Lauritzen og Grundfos.
Da Durban Bulker forlod skibsværftet i Shanghai i det tidlige forår i år, var installationen endnu ikke færdig. I maj måned gik teamet ombord igen i Malaysia, hvor de færdiggjorde den fysiske del af installationen. Derefter, under en 10-dages rejse til Australien, blev automatiseringsgraden lagt fast og funktionaliteten testet. Efterfølgende viste det sig, at der skulle laves flere justeringer, så teamet gik ombord igen i Tacoma på den amerikanske vestkyst, hvor de i 10 dage arbejdede på finjusteringer.
"Siden da har systemet fungeret rigtig godt. Resultaterne er imponerende. Pumpernes energiforbrug er reduceret med 35-50 procent afhængigt af det klima, skibet sejler i. Det kan betyde en besparelse på 1-2 procent af det samlede brændstofforbrug. Vi vil fortsat indsamle erfaringer og se, om der er noget, der skal justeres. Men indtil videre har det været en stor succes. Vi har stor tillid til Grundfos og til systemet og vi er i gang med at planlægge installationen på andre af vores tørlastskibe”, siger Søren Roschmann.
Det nye kølesystem har en lovende fremtid. Det kan anvendes ikke bare på tørlastskibe, men også på andre skibstyper i Lauritzens flåde. Det indgår i VERP-programmet og er blot ét ud af mange initiativer til energieffektivisering som Lauritzen Bulkers har taget op. Det vil blive fulgt op af andre banebrydende projekter.
Kilde: Lauritzen