Lastsikring i containerskibe

Møde 14 i IMOs underkomite for transport af farligt gods, faste laster og containere har netop holdt møde, hvor blandt andet et nyt sæt retningslinier til fremme af sikre arbejdsforhold under lastsikring i containerskibe var på dagsordenen.

Drøftelsen vanskeliggjordes af, at en række lande ønskede at anvende ILO minimumsbredder på de arbejdssteder, hvor lastsikringen fandt sted. For hovedparten af de eksisterende containerskibe ville dette således medføre betydelige konstruktive ændringer.

Under mødet lykkedes det at finde en balance, hvorefter operative tiltag skulle gennemføres for alle containerskibe, mens konstruktive krav - som udgangspunkt - kun fandt anvendelse på skibe konstrueret på eller efter 1. januar 2005.

Forslaget fremsendes nu til den maritime sikkerhedskomite med henblik på endelig vedtagelse.

En række lande fandt det uheldigt, at der helt op til ikrafttræden af den kommende udgave af IMDG-koden skete ændringer heri. Underkomiteen fandt imidlertid, at paralleliteten til de overordnede FN retningslinier for transport af farligt gods ( "United Nations Orange Book") skulle fastholdes, ligesom sikkerhedsmæssige og praktiske grunde kunne tale herfor.

Underkomiteen fandt herudover, at forslag der vedrørte multimodale transporter, typisk containertransporter, som første skridt skulle forelægges det overordnede FN organ. Herved kunne det sikres, at der anvendtes identiske regler gennem hele transporten.

Den kommende obligatoriske kode for transport af faste bulkladninger (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code - IMSBC Code) træder i kraft den 1. januar 2011. Det blev i forbindelse hermed drøftet, hvorledes der skulle føres tilsyn med efterlevelse af koden, herunder om der skulle udstedes et særskilt certifikat som dokumentation herfor.

Det forventes, at underkomiteen på sit næste møde i september 2010 bliver enig om udkast til retningslinier herfor.

En række produkter må ikke placeres op mod varme områder, typisk opvarmede fuelolietanke, settling-tanke m.v. Det er imidlertid ikke defineret, hvornår området skal betragtes som "varmt" i kodens forstand. Underkomiteen blev derfor enig om at definere varme områder som områder/tanke, hvor temperaturen oversteg 55°.

Med henblik på at reducere transportbehovet oparbejder visse afskibere jernmalm til det såkaldte "Direct Reduced Iron". Dette prod ukt har imidlertid tendens til selvopvarmning, ligesom det kan afgive større mængder brandbare gasser. Transporter heraf er derfor underlagt betydelige restriktioner.

Hvor den mest anvendte metode i praksis er at erstatte luften i lastrummet med en inaktiv gasart (inertning), blev der lagt op til, at en kraftig ventilering af lastrummet kunne være et alternativ hertil. Underkomiteen fandt imidlertid, at ventilering var underlagt en række ukontrollerbare parametre, ikke mindst vejrforholdene, hvorfor den ikke, på det foreliggende grundlag, fandt at dette kunne erstatte en inertning.

Foranlediget af en række (nye) ulykker i forbindelse med adgang til lukkede rum blev underkomiteen enige om at etablere en korrespondancegruppe, som med afsæt i eksisterende vejledninger skulle fremme opmærksomheden herom. Der var fremsendt et forslag om obligatorisk sikkerhedstræning i adgang til lukkede rum. Behandling heraf lå imidlertid uden for underkomiteens beføje lser. Forslagsstilleren blev derfor opfordret til at fremsende fors

Med afsæt i en opfattelse af, at alene farligt gods containere til transport af bulkladninger skulle forstærkes efter godkendte principper herfor, blev det foreslået at ophæve kravet for alle bulk-containere. Afskibere skulle således selv vurdere behovet for forstærkninger og i påkommende tilfælde sørge herfor. Underkomiteen fandt imidlertid, at bulkcontainere skulle forstærkes efter faste normer, ligesom leverandøren af transportenheden var den bedst egnede til at sikre dette. Herudover blev det på mødet tilkendegivet, at principperne i IMOs vejledning for pakning af containere og træning med henblik herpå burde finde anvendelse, uanset om der var tale om transport af farligt gods eller ej.

Efter en række ulykker med tankcontainere, som indeholdt produkter med vægtfylde tungere end luft, blev det besluttet at forbyde stuvning under dæk af disse, allerede fra 1. januar 2010.

Fumigerede containere blev jævnligt af mærket som farligt gods, klasse 9. Underkomiteen fandt en sådan afmærkning uheldig og misvisende, hvorfor der var enighed om, at fumigerede containere skulle afmærkes som sådanne, mens afmærkningen skulle fjernes, når de var ventilerede og gasfri.

Med henblik på at forebygge kollaps i containerstakke, når der anvendes containere med forskellig strukturstyrke, blev underkomiteen enig om at opfordre ISO til at udvikle afmærkningskriterier, som kunne fremme at sådanne begrænsninger blev inddraget i lastplanlægningen.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

13.07.2025Maritimedanmark.dk

Maskinmestre i top når det gælder lav dimittendledighed.

08.07.2025Maritimedanmark.dk

Klaus Kjærulff bestyrelsesformand for European Maritime Finance

27.06.2025Maritimedanmark.dk

Ny Head of Global Supply for Bunker Holding Group

24.06.2025Maritimedanmark.dk

Bunker Holding overskud på 46 mio. dollar

23.06.2025Maritimedanmark.dk

SDK Freja overskud på 170 mio. kr.

23.06.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

20.06.2025Maritimedanmark.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

18.06.2025Maritimedanmark.dk

Danmarks Skibskredit udnævner ny CEO

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Chief Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen

Småøernes færgeselskaber søger for Slagelse Kommune, en fast skipper/styrmandsafløser til Agersø-Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.07.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Tuberculosis Awareness Course - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with an awareness of tuberculosis in the workplace. You will learn the definition of tuberculosis and common symptoms. You will also be able to describe testing for tuberculosis, how to treat it, and how to avoid contracting tuberculosis.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Working At Height (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course aims to equip you with essential knowledge and practices for safe working at height, including risk awareness, equipment use, safety controls, and hazard prevention.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Working From Home - Information for Managers (E-learning course - afholdes løbende)

The purpose of this course is to provide managers with knowledge of best practice for managing a team of home workers. The course will cover some of the key requirements to successfully enable working from home, as well as information on enabling effective communication and managing wellbeing.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course