Krydstogtskibe sejler for stærkt i Arktis
Stramme tidsplaner og urealistiske turistmål får krydstogsskibene til at sejle med en uforsvarlig hastighed. Det vurderer en af Grønlands mest erfarne skibsførere der advarer om, at det kun er et spørgsmål om, hvornår ulykken sker.
”Den hastighed krydstogtskibene mange gange sejler med er uforsvarlig. Der er ikke tid til at bruge et døgn ekstra sejlads for at nå sit mål, hvis der er dårlige sejladsforhold som uvejr eller is. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt ulykken kommer til at ske, men et spørgsmål om hvornår”, siger skibsfører Fritz Ploug Nielsen til Ingeniøren.
Fritz Ploug Nielsen har sejlet i grønlandske farvande siden 1971, fra tid til anden som kendtmand, eller lods, på krydstogtskibe og fragtskibe.
”Jeg har oplevet at passere krydstogtskibe, der sejler fuld fart, hvor vi andre sejler reduceret på grund af is i farvandet, fordi de skulle være i havn på bestemte tidspunkter”, siger Fritz Ploug Nielsen.
”Problemet med krydstogtskibe i de her områder er, at de har en utrolig stram fartplan, fordi de skal nå ind bestemte steder på bestemte tidspunkter, og så sker det med høj fart. Det går altså ikke på Grønland, når der er is og dårlig sigtbarhed. Når turoperatøren arrangerer en tur, hvor de skal ind og kigge på isbræer og andre naturattraktioner, så føler besætningerne sig presset til at nå det hele”.
Skibenes høje hastigheder er meget risikable, da Østgrønlands søopmålinger, er forældede, og derfor må skibene sejle i uopmålt farvand, når de skal sejle tæt på de store isbræer, der er nogle af turisternes foretrukne mål.
For at sejle sikkert deroppe, er det derfor simpelthen et spørgsmål om at have tålmodighed og sejle langsomt frem, hvis vejret eller isforholdene er vanskelige.
Vejrforholdene ved Østgrønland kan variere fra strålende sol med perfekte isforhold til dårlig sigtbarhed, tåge og hård vind på meget få timer.
Med andre ord er sejladsforholdene deroppe dybt uforudsigelige, men det kommercielle pres i at have solgt en tur til privatpersoner, kan få de ansvarlige til at omgå reglerne af hensyn til kundernes tilfredshed.
Kilde. Ingeniøren