Kritiseres for at droppe danske søfolk
Formanden for Søfartens Ledere, Peer Bøje Brandenborg, langer nu ud mod de rederier der prøver at ride krisen af, ved at fyre danske officerer og erstatte dem med billigere udenlandsk arbejdskraft.
"Rederierne vil gerne have snablen ned i kassen med de gode vilkår, men de svigter deres samfundsmæssige ansvar ved ikke et leve op til intentionerne i loven om Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)", siger Peer Bøje Brandenborg, formand for Søfartens Ledere, til Ritzau.
Årsagen til kritikken er, at rederiet Clipper vil skifte 41 danske skibsofficerer ud med baltiske på sine tankskibe. Det sker for at spare op mod 1,6 millioner kroner årligt på lønninger.
"De er med til at udhule hele grundlaget for DIS-ordningen. Her er forudsætningen jo også, at man sikrer dansk beskæftigelse på skibene og kvalificeret uddannelse af de unge. Folketinget og skiftende regeringer har da en klar forventning om, at rederierne vil leve op til aftalen om DIS", siger Brandenborg.
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at rederierne - som det øvrige danske erhvervsliv - er ramt af krisen.
"Rederiernes ve og vel går forud for deres samfundsmæssige forpligtelser. Det er dyrere for rederierne at ansætte danske officerer, og jeg frygter ikke, at det er med til at udhule DIS-ordningen", siger Jan Fritz Hansen.
Peer Bøje Brandenborg mener, at det er et "postulat", når rederierne argumenterer med lønomkostningerne.
"Vi har eksempler på, at danske skibsofficerer og navigatører ikke er dyrere at have ansat end andre, fordi de får nettoløn, og rederierne kan beholde deres skattebetaling som erhvervsstøtte. Og vi har eksempler på, at udenlandske rederier har større lønomkostninger per ansat end de danske, så det argument holder ikke," siger Peer Bøje Brandenborg.
Kilde: jv.dk