Kostbar oprydning efter oliekatastrofer
Søfartsstyrelsen deltog i slutningen af marts i et møde i den internationale oliefond, hvor de igangværende erstatningssager blev drøftet. Drøftelserne koncentrerede sig særligt om de to sager Volgoneft 139 og Hebei Spirit.
Volgoneft 139
Den 11. november 2007 brækkede tankskibet Volgoneft 139 i to i Kerch-strædet ved Sortehavet. Det menes, at mellem 1.200 og 2.000 tons olie blev spildt som følge af hændelsen, og omkring 250 kilometer kystlinje i Rusland og Ukraine blev ramt af olie.
Oliefonden har modtaget anmodninger om erstatning for udgifter til oprydning fra de russiske myndigheder på 160 mio. britiske pund. Disse anmodninger undersøges i øjeblikket af fondens sekretariat.
På mødet var man enige om, at man fortsat ikke på det foreliggende grundlag kan begynde at udbetale erstatning. Der er bl.a. behov for nærmere at studere det materiale, som de russiske myndigheder har udarbejdet, herunder også hvilken betydning stormvejret har spillet for hændelsen. Der er fortsat ikke enighed om stormens karakter. Rusland mener, at stormen var helt exceptionel og at der er tale om force majeure. Skibet er derfor ikke ansvarligt for olieskaden og skal ikke betale erstatning. Fondens eksperter mener derimod ikke, at stormen kan betegnes som exceptionel, hvorfor skibet er erstatningsansvarligt. Derudover blev der på mødet fremsat kritiske spørgsmål til den manglende russiske implementering af de internationale regler, der kan betyde, at skibets forsikring ikke dækker det fulde ansvarsbeløb. Det blev endvidere som på tidligere møder fremhævet, at kun dokumenterede tab kan dækkes af fonden.
Sagen forventes drøftet igen på det kommende møde i juni måned 2009.
Hebei Spirit
Den 7. december 2007 blev tankskibet Hebei Spirit ramt af en kran mens det lå for anker ud for Korea. Omkring 10.900 tons råolie slap ud i havet og forurenede flere provinser langs vestkysten af Korea.
Oliefonden har indtil nu modtaget anmodninger om erstatning for udgifter til oprydning og for tab i turist- og fiskeindustrien på 245 mio. britiske pund. Fondens sekretariat vurderer anmodningerne, og har begyndt udbetalingen af erstatning. Der forventes fortsat at komme flere anmodninger om erstatning og Oliefondens seneste vurdering af tabene er på 280-300 mio. britiske pund. Da der således fortsat er usikkerhed om det endelig beløb, blev det på mødet besluttet at fastholde udbetalingen af erstatning til 35% af de anerkendte krav.
I januar 2009 traf fondens direktør beslutning om, samtidigt med forsikringsselskabet, at anlægge sag i Kina om regres for erstatningsudgifterne mod ejeren af kranen, der forårsagede ulykken. Grunden til, at det blev valgt, at anlægge sagen i Kina, og ikke f.eks. Korea, er, at det efter en juridisk vurdering er det sted, hvor der størst mulighed for at vinde en sag, og hvor skadevolderen samtidigt besidder betydelige værdier. På mødet bekræftede Fonden (efter drøftelse for lukkede døre) beslutningen om sagsanlæg.
Sagen forventes drøftet igen på det kommende møde i juni måned 2009.
Læs mere om IOPC-fonden på dets hjemmeside, hvor også mødedokumenterne kan findes http://www.iopcfund.org/
Kilde: Søfartsstyrelsen