Kommentar: Rederier er ikke på dybt vand
Formanden for Danmarks Rederiforening, og administrerende direktør i herning shipping, Lars Vang Chistensen, kommenterer mandag i ”Dagens synpunkt”, i Berlingske, det han beskriver som en temakampagne i Berlingske Business.
Som led i en temakampagne om ”Rederier på dybt vand” har Berlingske i en artikel fremhævet, at en lovpakke, som bl.a. indeholder en ophævelse af kravet om at kaptajner på DIS-skibe skal være danske, vil koste 6.000 danskere jobbet. Der spørges i artiklen også om, hvorfor lovpakken kommer nu.
Tidspunktet for lovforslaget er godt, fordi det bidrager til vækst, som er afgørende for Danmarks fremtid. Rederierhvervet har i sit høringssvar understreget, at man finder det vigtigt at sikre danske kompetencer til Det Blå Danmark, og at erhvervet også fremover vil rekruttere og beskæftige danske officerer.
Det er et faktum, at erhvervet har levet op til forventningerne i forbindelse med Folketingets søfartspolitik. Søfarten har vist en stærk vækst med stigende handelsflåde, store investeringer, stor valutaindsejling og øget beskæftigelse.
Det handler om at erkende, at søfart er et globalt erhverv og meget mere end arbejdspladser på skibene. Forslagets sigte er at rederierne kan overtage skibe og sætte skibene under dansk flag.
Det har rederierne gjort med et halvt hundrede skibe gennem de seneste år, og betyder at skibene drives fra og dermed giver job i rederikontorerne i Danmark. Det vil naturligvis være positivt, hvis vi også fremover kan bevare skibene under Dannebrog og få tilført endnu flere.
Påstanden om at 6.000 arbejdspladser vil forsvinde, stiller erhvervet sig helt uforstående overfor. Danske rederier har i 5 år haft mulighed for at bruge EU kaptajner, men det er kun sket i yderste begrænset omfang. Tilsvarende har der aldrig været nationalitetskrav til maskinmestre, og alligevel findes de i stort tal på danske skibe.
Samtidig sigter lovforslaget på, at de søfarende også kan opnå deres kompetencer ved beskæftigelse i den globale søfart ved et forhøjet skattefradrag. Det er et ønske hos de søfarende, og Rederiforeningen er ikke mod, selvom det reelt er rederierne, der skal betale den statslige merudgift.
Hvis vi skal vinde i den internationale konkurrence er det kvalifikationer og gode kompetencer, det drejer sig om. Derfor fortsætter erhvervet også ufortrødent vor rekrutteringskampagne for fortsat at tiltrække de bedste unge til Det Blå Danmark.
Hvis man modsætter sig et lovforslag, der skaber yderligere vækst og viden i Danmark, må det efter vor opfattelse være af andre årsager, end dem der fremgår af selve lovforslaget.
Kilde: Berlingske Business
Du har mulighed for at kommentere artiklen nederst på denne side !